W Porcie Gdańsk odbyła się uroczystość zakończenia rozbudowy Nabrzeża Bytomskiego. Przed rozbudową nabrzeże przyjmowało jednostki o długości do 116 m. Obecnie może obsługiwać statki o długości do 142 m, szerokości do 25 m i o czterokrotnie większej nośności.
Pełna nazwa projektu to „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Generalnym wykonawcą była spółka PORR. Zgodnie z umową, podpisaną w marcu 2024 r., inwestycja miała zostać ukończona do 19 lutego 2026 r., jednak wykonawca oddał ją blisko trzy miesiące przed terminem. Wartość zadania wyniosła ok. 43 mln zł. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF2.
Port korzysta ze środków UE
Podczas uroczystości Jacek Karnowski, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, podkreślił, że Polska nadal słabo korzysta z niektórych centralnych środków unijnych, takich jak Horyzont Europa, natomiast doskonale radzi sobie z wykorzystaniem programu CEF. – Gratulacje dla Ministerstwa Infrastruktury, bo porty morskie potrafią skutecznie korzystać z tych środków. W ostatnich 10 latach Port Gdańsk pozyskał ponad miliard złotych z programów krajowych i kolejny miliard z instrumentu CEF. Wczoraj, będąc na Wybrzeżu z wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem, usłyszałem od niego: „u was naprawdę dzieją się inwestycje”. I to prawda – mówił Jacek Karnowski.
Dzięki tej inwestycji Nabrzeże Bytomskie uzyskało status wielofunkcyjnego nabrzeża przeładunkowego, umożliwiającego obsługę znacznie większych jednostek niż dotychczas. Przed przebudową głębokość przy nabrzeżu wynosiła około 6 m, co pozwalało na cumowanie statków o długości do 116 m i nośności ok. 7 000 DWT. Po modernizacji parametry te znacząco wzrosły.

Fot. ZMPG
– Modernizacja Nabrzeża Bytomskiego, zlokalizowanego w Porcie Wewnętrznym, ma ogromne i wielowymiarowe znaczenie dla funkcjonowania całego Portu Gdańsk. To projekt, który – choć obejmuje jeden odcinek infrastruktury – wpływa na cały układ portowy, jego przepustowość i perspektywy rozwoju – podkreśliła Dorota Pyć, prezes Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. – Rozwój tzw. starego portu jest dziś ważny w kontekście dynamicznie rosnących przeładunków i zmieniających się potrzeb rynku. To właśnie tu koncentrują się operacje, które wymagają elastycznej, wielofunkcyjnej i technicznie zaawansowanej infrastruktury. Dzięki takim inwestycjom Port Wewnętrzny staje się coraz silniejszym ogniwem systemu transportowego, wspierając rozwój handlu, przemysłu i energetyki – dodała prezes spółki.
Nabrzeże obsłuży statki o długości 142 m
Po przebudowie nabrzeże stało się uniwersalnym obiektem przeładunkowym, otwierając nowe możliwości dla operatorów i łańcuchów logistycznych. Wydłużona linia cumownicza, stabilna konstrukcja i nowoczesna infrastruktura techniczna znacząco zwiększają potencjał portu.
– Dzięki uzyskanej głębokości 10,2 m możliwa jest obsługa większych statków, poprawia się również bezpieczeństwo manewrowania. Dotychczas cumować mogły tu jednostki o długości do 116 m. Obecnie możemy obsługiwać statki o długości do 142 m, szerokości do 25 m i aż czterokrotnie większej nośności – wyjaśniał Stefan Rudnik, dyrektor Departamentu Inwestycji Portu Gdańsk.
W ramach zadania wykonano 204-metrowy odcinek nabrzeża, powstały jako konstrukcja płytowa z przednią palościanką oraz płytą wspartą na ruszcie z pali CFA. Obiekt wyposażono w pełną infrastrukturę techniczną, a dopuszczalne obciążenie robocze w pasie technicznym wynosi 30 kN/m². Przeprowadzono także prace pogłębiarskie oraz wykonano kanalizację kablową, deszczową i wodociągową. Całość uzupełnia nowoczesne oświetlenie na czterech 36-metrowych masztach, zapewniające bezpieczną eksploatację nawet w warunkach ograniczonej widoczności.
Port Gdańsk szuka operatora
Zakończenie rozbudowy Nabrzeża Bytomskiego zbiegło się z działaniami prorozwojowymi dotyczącymi zagospodarowania przyległych terenów portowych. Przed Portem Gdańsk ostatni etap – wybór operatora, który będzie prowadził działalność przeładunkową, wykorzystując pełny potencjał nowej infrastruktury. Obecnie trwa przetarg na najem zabudowanej nieruchomości o powierzchni ponad 5 ha, położonej przy ul. Ku Ujściu, z dostępem do nabrzeża. Termin składania ofert upływa 22 stycznia 2026 r.













