GDDKiA zawarła w 2024 r. 31 umów na duże inwestycje

Autostrada w Polsce
Pixabay

Ponad 400 km i blisko 15,1 mld zł – to liczby podsumowujące 31 umów na realizację dużych inwestycji, jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w 2024 roku. Ostatnie dwie z nich zawarto 27 września, a dotyczą one 27 km dróg ekspresowych, S16 w woj. warmińsko-mazurskim i S17 w woj. lubelskim. Ich łączna wartość to ponad 1,3 mld zł.

Większość z umów zawartych od początku roku, dokładnie 24, dotyczy dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 357 km i wartości ponad 14 mld zł. Pozostałe siedem to inwestycje w obwodnice o długości ponad 44 km. Liczba podpisanych umów jeszcze wzrośnie przed końcem roku.

Ruszamy z S16 Olsztyn – Barczewo

Umowę na ponad 11-kilometrowy odcinek tej trasy GDDKiA mogła podpisać już na początku roku. Niestety, odwołania złożone przez jednego z oferentów, który ostatecznie nie zgodził się na wybór ich oferty, przeciągnęły procedurę przetargową. Realizacją inwestycji, wycenionej na ponad 507 mln zł, zajmie się firma Budimex.

Istniejąca DK16 zostanie dostosowana do parametrów klasy S dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych jej fragmentów. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzeł Barczewo zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej. Wykonawca odcinka w maksymalnym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 i ponownie wbuduje go w nową nawierzchnię, przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych. Kierowcy z nowej trasy powinni skorzystać w 2028 r.

W czerwcu zarządca dróg podpisał umowę na realizację sąsiedniego 18-kilometrowego odcinka Barczewo – Biskupiec i w efekcie przebuduje łącznie blisko 30 km obecnej DK16 do parametrów drogi ekspresowej.

S16 nie tylko dla północy

Modernizacja infrastruktury poprawi przepustowość trasy, zwiększy bezpieczeństwo oraz skróci czas podróży. Nowa droga ekspresowa przyciągnie inwestorów i turystów, wspierając tym rozwój gospodarczy regionu. Stanie się główną regionalną droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze miasta (Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda) z trasami układu południkowego. Będzie stanowić główny kanał transportowy regionu dla firm. To także trasa o znaczeniu międzynarodowym, najkrótsza łącząca zachód Europy z państwami bałtyckimi.

S17 w kierunku granicy z Ukrainą

Druga zawarta 27 września umowa i 31. w tym roku dotyczy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17. Projektowaniem i budową ponad 16 km trasy od węzła Piaski Wschód do Łopiennika zajmie się konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones. Wartość podpisanej umowy to niespełna 810 mln zł, a o końcowym wyborze wykonawcy zadecydowały rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej.

Odcinek drogi ekspresowej przebiegać będzie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód (połączenie z drogą ekspresową S12), który zostanie rozbudowany, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego. Oprócz trasy głównej powstaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne w tym dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Zbudujemy trzy kolejne węzły: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.

S17 Piaski – Hrebenne

Ta droga połączy Warszawę przez Lublin z Krasnymstawem, Zamościem i Tomaszowem Lubelskim. Mieszkańcy regionu zyskają bezpieczną trasę ułatwiającą dojazd do krajowej sieci dróg szybkiego ruchu, a także dalsze podróże po całej Europie. To także międzynarodowa droga E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa, łącząca Unię Europejską z Ukrainą.

Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem jest realizowana w formule Projektuj i buduj. Obecnie (poza odcinkiem Piaski Wschód – Łopiennik, dla którego właśnie podpisaliśmy umowę) na etapie realizacji są jeszcze cztery odcinki S17: Izbica – Zamość Sitaniec, Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie ok. 55 km).

W trakcie przetargu jest odcinek Krasnystaw – Izbica (18,8 km), dla którego zakończyła się obowiązkowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umowy przez wykonawcę, będziemy mogli podpisać umowę.

Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych (Łopiennik – Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (12 km)), dla których uzyskaliśmy decyzje środowiskowe. Przetargi na realizację tych zadań planujemy ogłosić w przyszłym roku.

– Finiszujemy z przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Wkrótce podpiszemy umowę z biurem projektowym – poinformowali przedstawiciele GDDKiA na konferencji prasowej.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane