Katowice Airport zyska drugi terminal cargo

Wizualizacja terminalu pasażerskiego w Katowice Airport
Katowice Airport

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zaprezentowało program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-2028. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. W planie jest także budowa węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.

Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024-2028 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.

Nowy terminal pasażerski

Najważniejszym punktem planu inwestycyjnego jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 49 tys. mkw., który wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku.

Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym, na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów.

Nowy terminal połączony będzie tunelem o długości ok. 270 metrów ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową zaplanowano centrum przesiadkowe dla autobusowej komunikacji publicznej, autokarów i busów.

Nowy układ drogowy

Przed głównym terminalem pasażerskim powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly.

W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części głównego terminalu pasażerskiego, całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie 83 tys. m kw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku. W dalszej perspektywie GTL planuje kontynuować rozbudowę terminalu, by w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrosła do 96 tys. m kw., co pozwoli osiągnąć przepustowość na poziomie 10 mln podróżnych rocznie. Po 2032 roku, jeśli pojawi się taka potrzeba, terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej fazie nawet 15 mln podróżnych.

Powstanie więcej parkingów

W związku z prognozowanym coraz większym ruchem pasażerskim wzrastać będzie zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. Obecnie parkingi Katowice Airport to około 5,5 tys. miejsc postojowych. W najbliższych latach GTL planuje wybudować około 8 tys. nowych miejsc parkingowych, z tego 6,5 tys. przypadać będzie na nowe parkingi terenowe. W ramach programu inwestycyjnego do 2028 roku powstanie także parking wielopoziomowy, w pierwszej fazie na 1500 miejsc. Obiekt zostanie zlokalizowany przy nowym rondzie, które zostało oddane do użytku w czerwcu 2023 roku. Parking wielopoziomowy z głównym terminalem połączony będzie za pomocą oszklonego pirsu.

Czwarty hangar i drugi terminal cargo

Budowę hangaru H4 zaplanowano pomiędzy hangarem H3 a wieżą kontroli lotniska Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Będzie to obiekt bliźniaczy do hangaru H3, jego powierzchnia wyniesie ok. 9,2 tys. mkw. Sercem obiektu będą dwie zatoki do serwisowania samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo.

Drugi terminal towarowy powstanie w południowo-wschodniej części lotniska, w strefie cargo. Planowana powierzchnia obiektu to ok. 10 tys. mkw. Po oddaniu drugiego budynku cargo, roczna przepustowość infrastruktury terminalowej do obsługi ładunków w Katowice Airport wyniesie ok. 75 tys. ton.

Nowe zaplecze działów eksploatacji i transportu

Węzeł przeładunku towarów i paliw

Inwestycja zostanie zlokalizowana w południowo-wschodniej części portu. Sercem projektu jest kolejowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 każdy i dwoma stanowiskami do rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Ponadto powstanie bocznica kolejowa łącząca katowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.

Projekt pod nazwą „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych. Oddanie infrastruktury do użytku planowane jest najpóźniej w czerwcu 2026 r.

Nowa strażnica służby ratowniczej

Budowa głównego terminalu pasażerskiego będzie wymagała przeniesienia do nowej lokalizacji Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. W związku z tym GTL SA zaplanowało budowę nowego centrum zarządzania kryzysowego, którego centralnym punktem będzie strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Obiekt zlokalizowany zostanie pomiędzy drogami kołowania Alfa, Echo 2, Delta i Hotel 4. Projekt zakłada, że strażnica będzie miała ok. 1,7 tys. mkw. powierzchni.

Budowa parkingu wielopoziomowego będzie wymagała z kolei przeniesienia zaplecza działów transportu i eksploatacji lotniska. Nowa infrastruktura dla tych działów, które dysponują m.in. sprzętem do zimowego i letniego utrzymania nawierzchni lotniskowych oraz obszarów trawiastych, powstanie na działce zlokalizowanej w południowo-wschodniej części lotniska, pomiędzy płytą do odladzania a multimodalnym węzłem przeładunku towarów i paliw.

Finansowanie programu inwestycyjnego

Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld zł, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu pasażerskiego. GTL planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.

– Przygotowaliśmy kompleksowy program rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, w ramach którego stawiamy na pogłębienie dywersyfikacji dostarczanej infrastruktury. Nasz cel to wzmocnienie portu we wszystkich obszarach działalności, tj. w obsłudze ruchu pasażerskiego, serwisowaniu statków powietrznych oraz cargo lotniczym. Dzięki wsparciu z Unii Europejskiej otworzymy także nowy obszar działalności w postaci multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Katowickie lotnisko należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2023 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie 6 mln podróżnych.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane