Przebudują zniszczone falochrony w Porcie Darłowo

Port w Darłowie widziany z lotu ptaka
Urząd Morski w Szczecinie

28 lutego 2025 r. zostały podpisane umowy z wykonawcą robót budowlanych i inżynierem kontraktu dla inwestycji „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”. Inwestycja realizowana jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wartość prac to ok. 119 mln zł.

Wykonawcą robót jest Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska. Wartość inwestycji wynosi ok. 118,8 mln zł. Inżynierem kontraktu została firma EKO-INWEST SA ze Szczecina, która podjęła się wykonania zadania za ok. 1 mln zł.

Przekazanie wykonawcy placu budowy nastąpi w marcu, a realizacja zadania powinna zakończyć się w 2026 r.

— Środki z KPO stanowią wielką wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo to szansa na jego dalszy rozwój, co w kolejnych latach pozwoli na uruchomienie w nim terminala serwisowego morskich farm wiatrowych — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas uroczystości zawarcia umowy z wykonawcą w Urzędzie Morskim w Szczecinie.

Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie istniejącej konstrukcji i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.

Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry – maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.

Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego falochronu, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu. Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane