Przez most na Bugu przejadą ciężkie pociągi

PKP PLK

W marcu tego roku PKP PLK oddały do użytku nowy most na rzece Bug. Obecnie trwają prace przy budowie drugiej, identycznej przeprawy. Dzięki inwestycji na trasie Warszawa – Białystok będzie uruchamianych więcej pociągów. Po nowym moście pojadą cięższe niż dotąd składy towarowe – o nacisku 221 ton na oś.

Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji odcinka Sadowne-Czyżew jest budowa nowej przeprawy na Bugu. Od marca br. pociągi dalekobieżne i regionalne pokonują królową rzek Podlasia nowym, 300-m mostem o wadze 3000 ton. Obiekt ma pięć 60-metrowych przęseł o wysokości dźwigarów ponad 12 m. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok. Teraz obok nowego mostu powstaje bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Dzięki inwestycji zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotąd przeprawie przez rzekę, dzięki temu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.

Nowy most łukowy przejął ruch pociągów odbywający się dotychczas po starym obiekcie kratownicowym. Zakończono już prace rozbiórkowe starego mostu. Aktualnie trwa budowa podpór i przyczółków nowej konstrukcji. To wyjątkowo skomplikowana operacja. Prace związane z wykonywaniem podpór znajdujących się w nurcie rzeki są szczególnie trudne m.in. ze względu na warunki gruntowe. Na placu budowy widoczne są nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest w kwietniu 2020 r.

Powstający 300-m obiekt umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne-Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.

Odcinek Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica). Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r.

Prace na odcinku Sadowne – Czyżew są realizowane w ramach projektu: “Prace na linii E75 na odcinku Sadowne –Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” i finansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *