Budowa terminalu instalacyjnego w Świnoujściu na finiszu

Widok terminalu w porcie Świnoujście z lotu ptaka.
ZMPSiŚ

Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że budowa terminalu na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej weszła w końcowy etap realizacji. Zgodnie z planem inwestycja zakończy się w grudniu 2024 r.

Według ZMPSiŚ prace inwestycyjne przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem i zapisami kontraktowymi uzgodnionymi z przyszłym dzierżawcą Orlen Neptun 2 Spółką z o.o., generalnym wykonawcą robót budowlanych jak również z umową o dofinansowanie ze środków CEF, podpisaną z Komisją Europejską.

W wyniku realizacji projektu Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej powstaną: nabrzeże o długości długość 249,2 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do przeładunku elementów wież wiatrowych; nabrzeże o długości długość 245,8 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych; 10 stanowisk o nośności 500 KN/m2 przeznaczonych do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych; kanał portowy o długości 1070 m wraz z obrotnicą i basenem portowym pogłębionym do 12,5 m. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac budowlanych dwóch nabrzeży oraz prac pogłębiarskich w basenie portowym inwestycja zakończy się w grudniu 2024 roku uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, odpowiednio:

• dwóch nabrzeży wraz ze stanowiskami wstępnego montażu – w dniu 20.12.2024 r. (oszczędność 9 dni względem daty kontraktowej ustalonej z Generalnym Wykonawcą, jak również w terminie wskazanym w umowie z dzierżawcą nabrzeży – Orlen Neptun 2 Spółka z o.o.);

• prac pogłębiarskich do głębokości technicznej 12,5m na wszystkich akwenach dostępowych – w dniu 01.09.2024 r. (oszczędność 10 miesięcy względem daty kontraktowej ustalonej z Generalnym Wykonawcą, jak również ze znacznym wyprzedzeniem terminu wskazanego w umowie z dzierżawcą nabrzeży – Orlen Neptun 2 Spółka z o.o.).

ZMPSiŚ otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, a kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane