GeoPost stracił 149 mln euro po wyjściu z Rosji

DPD Polska

GeoPost (do niedawna DPDgroup) – należący do francuskiej La Poste globalny holding specjalizujący się w przesyłkach kurierskich, przedstawił wyniki za rok 2022. Firma odnotowała w trudnym roku 6-proc. wzrost przychodów pomimo spadku obsłużonych wolumenów.

Grupa działa w 49 krajach pod szyldami: DPD, Chronopost, SEUR, BRT, Speedy i Jadlog. Od 1 marca 2023 r. posługuje się ujednoliconą nazwą GeoPost.

W 2022 r. GeoPost odnotował 15,6 mld euro przychodów, co oznacza wzrost o 6 proc. w porównaniu z 2021 r. i pokazuje zdolność adaptacji do trudnych warunków rynkowych i do utrzymania wzrostu. Grupa dostarczyła na świecie 2,1 mld paczek – to nieznaczny spadek w stosunku do roku 2021 (-1,3%), który odzwierciedla obniżenie konsumpcji i stabilizację rynku KEP.

GeoPost zaliczył spadek wyniku operacyjnego do 669 mln euro z 1,071 euro w 2021 r. spowodowany głównie niewielkim spadkiem wolumenów w wyniku inflacyjnego osłabienia siły nabywczej i efektu bazowego z poprzedniego roku oraz stratami w związku z decyzją o opuszczeniu Rosji (149 mln) oraz rygorystycznej dyscypliny zarządzania kosztami.

GeoPost utrzymał wzorst

Rok 2022 był niezwykle trudny. Przetestował on odporność i zdolność GeoPost do adaptacji w zmiennych i niekorzystnych warunkach rynkowych. Dzięki ciężkiej pracy i zaangażowaniu wszystkich naszych zespołów byliśmy w stanie utrzymać kurs i odnotować kolejny rok wzrostu przy zachowaniu solidnej wydajności operacyjnej. Spoglądamy na 2023 rok z determinacją i zaufaniem w naszą zdolność do kontynuowania rentownej ścieżki wzrostu – komentuje Yves Delmas, prezes GeoPost.

W 2022 r. wyzwaniami dla grupy były: wojna w Ukrainie, wysoka inflacja w wielu krajach Europy, gwałtowny wzrost kosztów energii i całościowe spowolnienie konsumpcji gospodarstw domowych. W rezultacie nieznacznie spadły wolumeny (o 1,3 proc. w porównaniu z 2021 r.) przy jednoczesnym utrzymaniu liczby obsłużonych przesyłek na poziomie powyżej 2 miliardów rocznie, co oznacza, że GeoPost codziennie dostarczała ponad 8 milionów paczek.

Pomimo wyzwań utrzymano wzrost sprzedaży (+6 proc. wobec 2021), co świadczy o zdolności GeoPost do adaptacji w trudnych warunkach rynkowych i skutecznej polityce cenowej. Ponadto w 2022 r. odnotowano niewielkie przesunięcia wolumenów segmentu B2B względem B2C, co potwierdza skuteczność w realizacji planu strategicznego i modelu hybrydowego GeoPost: W 2022 r. 43 proc. wolumenów stanowił segment B2B wobec 42 proc. w roku 2021 r.

Amortyzacja rosyjskich aktywów

 W maju 2022 roku GeoPost ogłosiła wycofanie się z rynku rosyjskiego w następstwie zawieszenia wszystkich przesyłek do i z Rosji w lutym. GeoPost zamortyzowała wartość aktywów rosyjskiej spółki zależnej o 149 milionów euro. Wynik operacyjny GeoPost wynosi po tym odpisie 818 milionów euro w 2022 roku w porównaniu z 1,071 miliarda euro w rekordowym 2021 roku.

W 2022 roku GeoPost umocniła swoją pozycję jako wiodącej sieci doręczania paczek w Europie. Firma jest numerem jeden w: Francji, Hiszpanii, Irlandii, Włoszech, na Słowacji, Łotwie i Litwie oraz numerem dwa w: Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Czechach, Bułgarii, Polsce i Estonii. Pozycję numer trzy ma z kolei w Szwajcarii, Chorwacji i Słowenii.

GeoPost planuje do 2025 zwiększyć pokrycie w Europie do poziomu 100 tysięcy punktów Pickup, umożliwiając tym samym 90 proc. mieszkańców Europy dotarcie do punktu Pickup w ciągu 10 minut. Usługi te stanowią centrum globalnej strategii GeoPost z uwagi na ich wymierny wpływ na rozszerzenie zakresu usług, dzięki którym firma może reagować na zmieniające się potrzeby dzisiejszego konsumenta.

W obszarze dostaw żywności GeoPost odnotowała niewielki wzrost (+1 proc. sprzedaży w porównaniu z rokiem 2021 r., silnie dotkniętym blokadami z powodu obostrzeń), odzwierciedlając zmiany nawyków konsumenckich na skutek reżimu sanitarnego czasu pandemii. Planując dalszy rozwój, GeoPost nabyła platformę zakupową Pourdebon.com oferującą świeże produkty oraz Cool Runnings, eksperta w zakresie transportu świeżych i mrożonych produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. GeoPost wzmocniła również swoją spółkę zależną Chronofresh specjalizującą się w zakresie ekspresowych dostaw chłodniczych, która zyskała znaczący impet we Francji.

Segment „zdrowie” również odnotował znaczny wzrost sprzedaży (+22,8 proc.). Spółka GeoPost zainwestowała w Chronopost Healthcare w celu zwiększenia możliwości logistycznych w tym obszarze. Biocair, farmaceutyczna i biotechnologiczna spółka zależna ogłosiła, że ubiegły rok upłynął pod znakiem znacznego wzrostu (30 proc. r/r).

Przejęcia w Europie

W 2022 GeoPost umocniła także pozycję w obszarze logistyki miejskiej i logistyki specjalistycznej. Za pośrednictwem swojej spółki zależnej DPD UK, grupa zakończyła przejęcie CitySprint, wiodącej brytyjskiej sieci specjalizującej się w dostawach tego samego dnia. CitySprint ze swojej strony ogłosiła przejęcie dwóch głównych graczy regionalnych, Ecospeed i Astral. We Francji GeoPost nabyła strategiczny pakiet udziałów w CChezVous, eksperta w zakresie dostaw towarów ciężkich i wielkogabarytowych. W Hiszpanii usługa pilnej dostawy SEUR Now jest już dostępna w 10 miastach. Już w 2022 roku SEUR dostarczyła ponad milion paczek prawie całkowicie niskoemisyjną flotą. W Portugalii firma DPD Portugal nawiązała współpracę z firmą Stuart w celu wprowadzenia nowej usługi DPD Now, zapewniającej markom i firmom usługi na żądanie, czyli szybkie, konkurencyjne i elastyczne dostawy.

GeoPost wzmocniła swoją obecność w łańcuchu wartości e-commerce poprzez przejęcie przez eShopWorld Scalefast, dostawcę globalnych rozwiązań e-commerce z Los Angeles. EShopWorld jest spółką zależną Asendia, za której zarządzanie operacyjne GeoPost odpowiada od lipca 2021 roku. W 2022 udział Asendii w obrotach GeoPost sięgnął 2, 514 mln euro, co stanowi wzrost o 16 proc. w porównaniu z 2021 roku.

GeoPost umocnił swoją pozycję w firmie Aramex, zwiększając swój udział z 24,9 proc. w 2021 roku do 28 proc. w 2022 roku. Spółka dąży do dalszych synergii z tym operatorem. Aramex dysponuje silną międzynarodową siecią na Bliskim Wschodzie, w Azji, Afryce i Oceanii, która idealnie uzupełnia silną obecność GeoPost na europejskich rynkach dostaw.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane