W Terminalu Promowym w Świnoujściu miał miejsce przeładunek bardzo nietypowego ładunku. Szyny o długości 120 i 60 m zostały załadowane na prom „Polonia”, na którym wyruszyły w dalszą podróż do Szwecji.
Do niecodziennego załadunku doszło 5 marca 2025 r., o czym poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Szyny dotarły do Świnoujścia koleją z huty ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej. Na Terminalu Promowym Świnoujście wagony z szynami zostały załadowane na prom do Szwecji.
Szyny długości 120 m na promie
Najdłuższy skład wagonów miał 140 m i przewoził szyny o długości 120 m w jednej całości. Mniejsze składy przewoziły szyny o długości 60 m. Był to pierwszy w historii przeładunek takiego ładunku.
Terminal Promowy Świnoujście przeszedł w ostatnich latach modernizację, dzięki czemu stał się intermodalny. Obszarem inwestycji objęta była północna część terminalu tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze. Oba stanowiska połączono w jedno. Dzięki temu powstała jedna linia cumownicza o długości 294 m umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 m. Wykonano także roboty związane z umocnieniem dna.
Rampa przeładunkowa została przebudowana do nowych parametrów technicznych, tj. 35 m szerokości i 180T nośności. Przebudowano istniejącą i wykonano nową niezbędną infrastrukturę techniczną na nabrzeżu i zapleczu (kanalizacja wód opadowych i sanitarna, sieci wodnej, sieci wody pożarowej i sieci teletechnicznej, zasilanie w energię elektryczną, oświetlenie, itd.).
Terminal przebudowany za 185 mln zł
Przebudowo istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Poddano przebudowie istniejące place manewrowo – postojowe, jak również wybudowano nowe ze 170 miejscami postojowymi dla naczep oraz umożliwiające obsługę ładunków intermodalnych.
Koszt inwestycji wyniósł 185 mln zł. Projekt miał wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.