Dla zespołu portowego Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik 36,8 mln ton, są tym samym na plusie wobec wcześniejszego wyniku z 2021 r. o 11 proc. Dobry wynik zawdzięczają przede wszystkim dużym przeładunkom węgla.
– Rekord, który został osiągnięty dzięki wszystkim interesariuszom, którzy w porcie pracują. Dziękuję operatorom portowym oraz pracownikom zarządu portu – powiedział Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podczas konferencji wynikowej w Warszawie.
Wzrósł import węgla i gazu
Stachiewicz podkreśla, że poprzedni rekord wszech czasów (33,3 mln ton) został ustanowiony w 2021 r. W 2022 r. udało się go pobić już w listopadzie. Nowy rekord porty Szczecin i Świnoujście zbudowały w oparciu o przeładunki w grupie węgiel, których było więcej aż o blisko 51 procent w stosunku do 2021 roku. W obliczu kryzysu energetycznego i wprowadzonego embarga na dostawy węgla z Rosji, wielkość importu samego węgla energetycznego wzrosła aż o 235 proc. Przez porty Szczecin i Świnoujście sprowadzono ponad 3 mln ton tego surowca.
Inną grupą notującą największe wzrosty są paliwa płynne, których obroty były wyższe o 42,5 proc. W 2022 r. znacząco wzrósł import LNG. Do końca ub. roku w gazoporcie obsłużono 58 jednostek, podczas gdy w roku 2021 – 35. Przeładunki skroplonego gazu LNG w 2022 roku wzrosły z 2,7 mln ton do 4,4 mln ton.
Spadek przeładunków drobnicy
Ponadto o 11,4 procent wzrosły obroty w grupie rud metali, wśród których największy udział ma ruda żelaza, której było o 1,6 mln ton z ogólnej liczby 2,1 mln ton. Wzrosły także o ok. 11 procent obroty ładunków z segmentu inne masowe. Dominują tutaj nawozy, ale również takie towary jak surówka żelaza, w dużej mierze pochodząca z Ukrainy i trafiająca docelowo do Europy Zachodniej.
Zachodniopomorskie porty zanotowały też w 2022 r. drobne spadki. Obejmują one najważniejszą grupę towarową jaką jest drobnica, w tym drobnica promowa. Prowadzone prace inwestycyjne i remontowe w terminalu promowym w Świnoujściu spowodowały niewielki spadek przewozów o ponad dwa procent. Różna jest też koniunktura na rynku zbóż i w związku z tym w 2022 roku jego przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu spadły o 7,6 procent. To po części efekt odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy. Zanotowano też znaczące obroty zbóż w tranzycie, głównie kukurydzy. Przeładunki kontenerów r/r zmniejszyły się o 8 proc.