Według prognoz kolei austriackich ÖBB do 2030 r. przewozy towarowe w Europie wzrosną o 30 procent. Przewoźnik przygotowuje się do obsłużenia zwiększonego wolumenu ładunków realizując szereg inwestycji. Niedawno rozpoczęto II etap rozbudowy terminalu intermodalnego Wiedeń Południowy.
ÖBB liczą, że unijne rządy uchwala przepisy, które nakażą przewożenie rosnących ilości ładunków koleją. W przeciwnym razie na europejskich drogach pojawi się milion dodatkowych ciężarówek, co zniweczy cele redukcji CO2.
Dyrektor generalny ÖBB – Andreas Matthä podkreśla, że zwiększenie udziału kolei w przewozach towarów do 2040 r. będzie konieczne, aby zrealizować założenia Zielonego Ładu UE do 2050 r. Tylko dzięki odpowiednim regulacjom Austria stanie krajem neutralnym klimatycznie.
Inwestycje korzystne dla austriackiej gospodarki
Przewoźnik przygotowuje się już dziś do obsługi zwiększonego wolumenu ładunków i rozbudowuje terminal przeładunkowy Wiedeń Południe. Dzięki tej i kolejnym zaplanowanym inwestycjom ÖBB będą w stanie podwoić przewozy ładunków do 2040 r. Według ostatnich badań austriackiego Instytutu Ekonomicznego inwestycje kolejowe są wyjątkowo korzystne dla gospodarki: każde zainwestowane euro sprawia że gospodarka zyskuje dwa razy tyle.
– Dzięki inwestycjom umożliwimy podwojenie przewozów kolejowych do 2040 r. – powiedział Andreas Matthä podczas uroczystości rozpoczęcia II etapu rozbudowy terminalu Wiedeń Południowy. – Jestem przekonany, że w najbliższych latach nastąpi odrodzenie kolejowego transportu towarowego. Każda tona ładunku, która transportowana jest na szynach zamiast nie na drogach, redukuje ilość CO2. Jest to najskuteczniejszy sposób dekarbonizacji transportu – dodaje.
Terminal Wiedeń Południowy jest główną stacją towarową we wschodniej Austrii. Obiekt jest rozbudowywany od jego otwarcia w 2016 r. Już po trzech latach funkcjonowania wykorzystanie mocy produkcyjnych wyniosło ponad 80 proc., więc rozbudowa terminalu była logicznym krokiem. – Zainwestowaliśmy w terminal już około 19 mln euro, tworząc 12 miejsc pracy. W ten sposób wzmacniamy gospodarkę, bo mamy ofertę dla spedytorów, jak i dla branży budowlanej – podkreśla Matthä.
W planach jest kolejny etap inwestycji
II etap rozbudowy obejmuje dobudowanie dwóch kolejnych torów o długości 700 m oraz zakup reachstackerów do przeładunku kontenerów. ÖBB uruchamiają też w terminalu dodatkową przestrzeń magazynową. W sumie zdolność przeładunkowa terminalu zwiększy się o 105 tys. ITU (intermodal transport unit) do 310 tys. ITU rocznie.
W planach jest już III etap rozbudowy terminalu, po którym całkowita zdolność przeładunkowa obiektu wzrośnie do 400 tys. ITU.
W latach 2021–2026 ÖBB zainwestują łącznie ponad 25 mld euro w rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej.