Czeski dostawca usług logistycznych dla e-handlu, Packeta, rozwija działalność w Europie, także w Polsce. W 2023 r. spółka Packeta Poland dostarczyła ponad 9,2 mln przesyłek, prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. W roku 2024 r. firma będzie zachęcała klientów do zagranicznej ekspansji z wykorzystaniem siatki placówek Packety.
Ubiegły rok był wyjątkowo udany dla Packety – logistycznej platformy dla e-commerce. Grupa Packeta osiągnęła obrót na poziomie 294 mln EUR, co oznacza wzrost o 18,3% rok do roku. Liczba przewiezionych przesyłek przekroczyła 100 milionów i była rekordowa w całej historii firmy.
Polska spółka – Packeta Poland – również ma za sobą bardzo udany rok. Znacząco zwiększyła skalę działalności – dostarczyła ponad 9,2 mln przesyłek (przeszło dwukrotnie więcej niż rok wcześniej), powiększyła grono klientów – polskich e-sklepów – o ponad 75%, zwiększyła zatrudnienie niemal o 1/3 i otworzyła w Polsce nowy magazyn typu cross-dock w w Bielsku-Białej. Z tego magazynu może obsłużyć 600 tys. przesyłek miesięcznie i dostarczać je w 33 kierunkach. Całkowity koszt nowej inwestycji to 7 mln zł. Obecnie Packeta posiada w Polsce magazyny w Bielsku-Białej przy granicy z Czechami oraz w Konotopie pod Warszawą.
Polski oddział podwoił przychody
Znacząco zwiększyły się też przychody polskiego oddziału firmy – z 53,9 mln zł w roku 2022 do 123,6 mln w 2023 (wzrost o 129% r/r). Tak dynamiczny rozwój Packeta zawdzięcza systematycznie powiększającej się liczbie klientów – w ubiegłym roku portfel polskich e-sklepów korzystających z jej usług urósł o 75% – a także zwiększającej się skali współpracy z dotychczasowymi klientami. Firma może się też pochwalić współpracą z wiodącymi marketplace’ami – Allegro czy Kaufland Global Marketplace.
Dyrektora zarządzająca w spółce Packeta Poland – Justyny Andreas, awansowała i obecnie kieruje działalnością Packety już nie tylko za rynku polskim, ale też w krajach bałtyckich, bałkańskich, Skandynawii, Rumunii oraz w Europie Zachodniej.
– Ubiegły rok był sporym wyzwaniem dla polskiej branży e-commerce. Po tym, jak pandemia przyzwyczaiła e-sklepy do skokowych wzrostów sprzedaży, nastąpiła stabilizacja, a nawet spadki w stosunku do lat poprzednich, na co wpływ miały m.in. ożywienie handlu tradycyjnego po pandemii czy wysoka inflacja, która zmusiła wielu klientów do oszczędności. Nie znaczy to jednak, że polskie sklepy internetowe przestały się rozwijać – dla wielu z nich wyhamowanie lokalnego rynku było bodźcem do rozwoju działalności cross-border i poszukania klientów za granicą, co tylko potwierdza, że polski e-commerce coraz bardziej otwiera się na rynki zagraniczne. Ten trend widać też w szybko rosnącej liczbie e-sklepów korzystających z naszych usług – powiedziała Justyna Andreas, managing director, commercial entities w Packeta Group.
Celem numer jeden dla Packeta Poland jest wspieranie polskich e-sklepów w zdobywaniu rynków zagranicznych w opraciu o skuteczną i szybką logistykę, ale też m.in. poprzez edukowanie i przekonanie, że zagraniczna ekspansja to nie opcja, ale realna szansa na zwiększenie skali działalności, czy wręcz konieczność, gdy e-sklep chce budować trwałą pozycję na rynku.
– Chcemy w dalszym ciągu rozwijać współpracę marketingową z naszymi klientami, by wspomóc ich w początkowych krokach na rynkach zagranicznych. W Czechach, na Słowacji, Węgrzech czy w Rumunii jesteśmy silnie rozpoznawalną marką docierającą do setek tysięcy osób. Nasze Z-BOXy czy punkty odbioru są niemal na co drugiej czeskiej, słowackiej czy węgierskiej ulicy. Możemy to wykorzystać, by promować e-sklepy naszych klientów – przekonuje Justyna Andreas.
Packeta promuje ekspansję w Europie
Kolejnym celem Packety na ten rok jest popularyzacja i promowanie rynków Europy Centralnej i Wschodniej w krajach bałtyckich i bałkańskich. – Nasze ubiegłoroczne doświadczenia pokazały, że litewskie, estońskie czy słoweńskie e-sklepy są często nieświadome potencjału i możliwości, jakie drzemią w naszej części Europy i rozwój działalności cross-border planują głównie w Europie Zachodniej. Chcemy to zmienić – dodaje Justyna Andreas.
W obszarze działalności operacyjnej Packeta chce w dalszym ciągu rozwijać siatkę bezpośrednich połączeń na terenie Europy, aby zmniejszyć liczbę przeładunków paczek, móc szybciej dostarczać przesyłki i obsługiwać ewentualne zwroty, zminimalizować prawdopodobieństwo uszkodzenia przesyłki.
Packeta została założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 49 tys. sklepów internetowych.