PKP rozważają budowę terminalu w Skarżysku-Kamiennej

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

Polska sieć terminali intermodalnych jest niewystarczająca, dlatego PKP S.A. od kilku lat planują budowę kilkunastu nowych obiektów tego typu. Jedną z potencjalnych lokalizacji jest stacja rozrządowa w Skarżysku-Kamiennej. Koszt budowy terminalu w tym miejscu szacowany jest na 150 mln zł.

– Na terenie stacji rozrządowej PKP S.A. rozważa budowę terminalu intermodalnego do przeładunku towarów z pociągów na tiry i odwrotnie. Szacunkowy koszt inwestycji, która będzie realizowana w trzech etapach, to ok. 150 mln zł – powiedział marszałek województwa świętokrzyskiego, Andrzej Bętkowski na konferencji prasowej. – Projekt zakłada powstanie placu przeładunkowego o powierzchni ponad 62,5 tys. mkw., dwóch torów o długości 750 m każdy, dwóch suwnic bramowych oraz dwóch wozów przedsiębiernych do przeładunku kontenerów – wymienił samorządowiec.

Skarżysko-Kamienna leży na skrzyżowaniu linii nr 8 (Warszawa – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kraków) oraz nr 25 (Łódź Kaliska – Skarżysko-Kamienna – Ożarów Cementownia – Dębica). Linie te należą do sieci kompleksowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), co ma stanowić atut potencjalnego terminalu.

– Cieszymy się z podjęcia przez PKP S.A. dyskusji o lokalizacji terminala właśnie w tym miejscu – podkreślił Andrzej Bętkowski. – Aby inwestycja ta mogła być realizowana, potrzeba wysiłku wielu stron i dlatego deklaruję, ze jeśli PKP S.A. będzie potrzebowało wsparcia samorządu województwa, to podejmiemy wszelkie możliwe działania. Pragnę podkreślić, że w przygotowywanej obecnie strategii rozwoju województwa planujemy zapisać to przedsięwzięcie – dodał marszałek.

Bętkowski zwrócił się także do skarżyskich samorządów – lokalnego i powiatowego o włączenie się w działania służące realizacji inwestycji, szczególnie w zakresie budowy dróg dojazdowych do przyszłego obiektu intermodalnego. – Powstanie terminalu jest elementem kluczowym nie tylko dla rozwoju kolei, ale i Skarżyska – Kamiennej – przekonywał podczas konferencji prasowej radny Sejmiku Marcin Piętak.- W mieście, które traci swoje funkcje społeczno-gospodarcze, gdzie wskaźniki bezrobocia są jedne z najwyższych w regionie i gdzie demografia jest ujemna, tego typu inwestycja może być impulsem rozwoju.

Budowy terminalu ma ma szansę na wsparcie w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane