Poczta Polska buduje software house

Poczta Polska

Narodowy operator pocztowy zlecił swojemu podmiotowi – spółce Poczta Polska Usługi Cyfrowe, stworzenie systemu informatycznego do zarządzania procesami logistycznymi klasy TMS (transportation management system). Dzięki kontraktowi spółka informatyczna funkcjonująca pod marką Envelo, ma szansę stać się software housem, czyli firmą tworzącą oprogramowanie.

System TMS zapewni Poczcie Polskiej optymalizację procesów transportowo-logistycznych, co ma przełożyć się na szybkość doręczenia przesyłek do adresatów oraz oszczędność wykorzystywanych surowców. Zgodnie ze strategią spółki na najbliższe 3 lata, Poczta Polska zamierza przeznaczyć ok. 1,2 mld zł na inwestycje. Lwia część tej kwoty przeznaczona zostanie na automatyzację i informatyzację procesów w obszarze logistyki, w szczególności związanych z przesyłkami.

System wraz z przyszłym utrzymaniem

Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Spółką a Pocztą Polską Usługami Cyfrowymi (PPUC) jest zaprojektowanie, dostarczenie i wdrożenie systemu wspierającego wszystkie procesy logistyczne w firmie ‒ w zakresie zarządzania, przewozu, doręczania, monitorowania i rozliczania strumieni przesyłek w czasie rzeczywistym. Zgodnie z umową PPUC będzie odpowiedzialna również za utrzymanie systemu i świadczenie usług gwarancyjnych.

‒ W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wdrożyliśmy do realizacji wszystkie projekty strategiczne Poczty Polskiej. Wśród nich takie, które były dotąd, często od bardzo wielu lat, wyłącznie przedmiotem prac koncepcyjnych. Jednym z nich jest właśnie projekt stworzenia nowego systemu informatycznego do zarządzania procesami logistycznymi. Kontrakt na dostarczenie systemu TMS zawarty ze spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe, a więc ze spółką zależną Poczty, to też kolejny duży krok na drodze do budowy software house pocztowej grupy kapitałowej, co stanowi ważny element naszej strategii – podkreśla Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej.

Wdrożenie nowego systemu, odpowiadającego za dynamiczne planowanie transportu, ma przyczynić się do wzrostu konkurencyjności pocztowego operatora na rynkach KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) oraz usług TSL (transport, spedycja, logistyka), takich jak Krajowa Przesyła Paletowa oraz Międzynarodowa Przesyłka Paletowa.

Będą też sortery

‒ Nasza strategia zakłada znaczące wzrosty przychodów z przesyłek kurierskich oraz rozwój usług logistycznych. To szansa dla Poczty Polskiej, której potencjał jako największej w kraju spółki logistycznej, jest naprawdę ogromny. Do 2024 roku planujemy podwoić przychody z tego segmentu. W tym celu inwestujemy w automatyczne sortery oraz systemy informatyczne, a także pozyskujemy nowe hale do sprawnej obsługi różnego rodzaju przesyłek – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.

– Poczta Polska nabędzie prawo własności do oprogramowania wytworzonego przez PPUC w ramach zawartej umowy, co pozwoli na swobodne rozwijanie i modyfikowanie systemu TMS. Pełne wykorzystanie potencjału i obustronne, korzystne warunki współpracy, są pokłosiem ubiegłorocznej decyzji o restrukturyzacji i zmianie formuły działania spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, podjętej celem osiągnięcia zdolności do wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla firmy systemów informatycznych. Efektem długofalowym będzie zaspokojenie maksymalnie szerokiego spektrum potrzeb IT Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej. Jednym z pierwszych widocznych rezultatów nowego modelu działania jest stworzenie przez PPUC systemu ZCPP, wspomagającego pocztowców w obsłudze przesyłek przychodzących do naszego kraju spoza Unii Europejskiej (w związku z wdrożeniem od 1 lipca br. tzw. pakietu VAT dla e-commerce) – informuje PP w komunikacie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane