Analitycy z PortEconomics.eu opracowali zestawienie największych portów kontenerowych w Europie. Okazuje się, że Port Gdańsk, który awansował niedawno do pierwszej piętnastki, odnotował w latach 2007-2019 największą, bo 20-krotną dynamikę wzrostu przeładunku kontenerów. Dzięki tak imponującym wynikom stał się drugim, po Sankt Petersburgu, największym portem kontenerowym nad Bałtykiem.
Port Gdańsk znalazł się na 15. miejscu wśród największych, pod względem przeładunku kontenerów, portów w Europie w roku 2019. W ubiegłym roku port (głównie znajdujący się w nim terminal DCT Gdańsk) przeładował 2,073 mln TEU, czyli o 6,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Największymi portami kontenerowymi w minionym roku były porty Rotterdam (14,8 mln TEU), Antwerpia (11,86 mln TEU) i Hamburg (9,25 mln TEU).
Wszystkich 15 portów z zestawienia odnotowało w 2019 r. łącznie 29-proc. wzrostu przeładunków, w porównaniu do roku 2007, czyli ostatniego roku sprzed globalnego kryzysu gospodarczego. Największy (20-krotny) wzrost w ciągu 12 lat pod względem obrotu kontenerami odnotował Port Gdańsk. Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się grecki Port Pireus (3-krotny wzrost w omawianym okresie).
Analitycy podkreślają, że Gdańsk w szybkim czasie dokonał dużego awansu. O ile w minionym roku przeładunki kontenerów wzrosły w nim o 6,4 proc., to w roku 2018 ten przyrost wyniósł 23 proc., a w roku 2017 – 21,6 proc. Dzięki tak dużej dynamice wzrostu Port Gdańsk jest już drugim na Bałtyku portem kontenerowym. Gdańsk wyparł w ubiegłym roku z pierwszej „15” brytyjski port Southampton.