Wykonanie przeładunków w zachodniopomorskich portach po trzech kwartałach 2024 r. wyniosło 23,9 mln ton (narastająco), co w stosunku do ubiegłego roku zakończyło się różnicą na poziomie – 11,4 proc. Istotny wpływ na spadki przeładunków miał przede wszystkim węgiel – w tej grupie ładunkowej odnotowano rok do roku spadek o 62 proc. Gorsze były też wyniki w przeładunkach zboża oraz paliw.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście uważa, że odnoszenie obecnej sytuacji do 2023 roku jest obarczone pewnym błędem, wynikającym z nadzwyczajnych wartości przeładunków węgla w latach 2022 i 2023, co było spowodowane sytuacją geopolityczną (wojna w Ukrainie) i zmianą łańcuchów dostaw. – To z kolei wynikało z pilnej potrzeby uzupełnienia niedoborów tego surowca. Obecnie sytuacja normuje się i podlega już typowym trendom rynkowym oraz relacji popytu i podaży – tłumaczy Siergiej i dodaje, że ZMPSiŚ zauważa powrót do wartości przeładunków zbliżonych do roku 2021. Ta tendencja jest widoczna m.in. w średniej wartości przeładunków dobowych.
W statystykach przeładunków za trzy kwartały 2024 r. wartości zbliżone do zeszłorocznych ZMPSiŚ zauważa m.in. w przeładunkach drobnicy – zarówno promowej, jak i całego tego sektora ładunkowego. Niezmienne wyniki odnotowano także w przypadku strategicznego z punktu widzenia państwa surowca: LNG.
Duży wzrost odnotował Port Szczecin w przeładunkach drewna. Ta grupa ładunkowa zwiększa swój udział w wynikach portu już od początku roku. Przodowała w wynikach drugiego kwartału tego roku, kiedy to wzrosła o ponad 60 proc. rok do roku, by teraz odnotować wzrost na poziomie aż 94,5 proc.
Wszystkie polskie porty odnotowują w tym roku spadki przeładunków. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka uważa jednak, że wyniki są bardzo obiecujące, co skomentował w serwisie X.
Zyski portów w górę❗️
Dostałem dane za 3 kwartały tego roku i jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w:
📈 Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%)
📈 Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%)
📈 Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%).Są to naprawdę dobre dane,…
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) October 14, 2024
– Jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%) Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost – napisał Marchewka.