Spółka Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów drobnicowych, głównie do przechowywania zbóż. Tym samym PGE podniesie swoje zdolności magazynowe pięciokrotnie – do 152 tys. ton zboża rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
Teren planowanej budowy Terminalu Agro w gdańskim porcie odwiedzili: premier Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę morską, Arkadiusz Marchewka. – Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników – powiedział szef rządu na konferencji.
Inwestycje PGE za 400 mln zł
Inwestycję będzie realizowała spółka PGE wspólnie z ZMPG, co pozwoli na utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem warunków i zdolności przeładunkowych oraz magazynowania zbóż. – Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów i urządzeń przeładunkowych – wymieniła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
– Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji. Mocną stroną tego projektu jest czas realizacji. Część inwestycji infrastrukturalnych i zakupów urządzeń przeładunkowych jest już realizowana – dodała prezes ZMPG.
W przyszłości mogą powstać silosy
Magazyny będą obiektami uniwersalnymi, w przyszłości pozwolą na przeładunki i magazynowanie nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale wszelkiej drobnicy zjednostkowanej, wymagającej zadaszenia. ZMPG informuje, że lokalizacja portowych magazynów ma duży potencjał rozwojowy. Umożliwia ona, w zależności od uwarunkowań rynkowych, realizację jeszcze większego projektu inwestycyjnego – Terminalu Zbożowo-Paszowego, obejmującego baterie silosów.
Dzięki planowanej inwestycji Port Gdański Eksploatacja zwiększy swój potencjał i stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż. Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
– Terminal, który już funkcjonuje, posiada rozwinięte zaplecze techniczne, takie jak: drogi dojazdowe, tory kolejowe, urządzenia przeładunkowe, place utwardzone czy magazyny. Planowana modernizacja i rozbudowa pozwala na zwiększenie przepustowości bez konieczności budowy tych elementów od podstaw, co zmniejsza koszty i czas realizacji inwestycji – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. – W przypadku rosnącego popytu na przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, rozbudowa istniejącego terminalu PGE umożliwia szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów. Dzięki temu terminal może w krótkim czasie obsłużyć większe wolumeny ładunków, przyciągając tym samym więcej nowych kontrahentów – dodaje Kuźmicz.
Zakupy sprzętu do przeładunku
Na zakup urządzeń przeładunkowych, jak też na budowę placów składowych i magazynów, w ciągu 3 lat spółka PGE przeznaczyła ponad 153 mln zł. Nabyła m.in.: trzy żurawie samojezdne nabrzeżowe Liebherr LHM 550, o udźwigu 124 ton każdy, co pozwala na realizację przeładunków cargo. Kupiła też dwa mniejsze dźwigi Liebherr LHM 280, o udźwigu 80 ton każdy, taśmociąg REMO 1400 o długości 50 m do załadunku materiałów sypkich w relacji bezpośredniej na statek. Dzięki takim inwestycjom stała się istotnym graczem na rynku.
W Gdańsku w porcie wewnętrznym zboża są obsługiwane przez ośmiu operatorów: Port Gdański Eksploatacja (PGE), Magrol, Gdańskie Młyny, GBT, Handel i Minerały, Jargut, Speed oraz Fast Track.
Dzięki inwestycjom własnym, jak i kontrahentów, Port Gdańsk w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoje zdolności przeładunkowe w zakresie zbóż z 2 mln ton (2019 r.) do 4,3 mln ton (obecnie).