Wyniki Portu Gdańsk za rok 2023. Nowy rekord przeładunków

statek stoi przy terminalu zbożowym w Porcie Gdańsk. Kanał portowy widziany z góry. Chmury nad Gdańskiem
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

W roku 2023, z uwagi na sytuację geopolityczną, w tym trwającą inwazję Rosji na Ukrainę, nastąpił olbrzymi skok przeładunków w Porcie Gdańsk. Największy polski port morski odnotował nowy rekord: prawie 81 mln ton przeładowanych towarów, co oznacza wzrost aż o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. Spółka Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarobiła w naczysto 224,4 mln zł.

Według informacji przekazanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, najwyższe wzrosty procentowe zanotowały towary agro (wzrost o 60 proc.). – Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t) – czytamy w komunikacie ZMPG.

statystyki Portu Gdańsk

Na wynik całościowy Portu, największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton (w 2022 r. – 25,5 mln t). Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. Przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.

– Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Bo i ustabilizowały się potrzeby rynkowe. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r. – informuje ZMPG.

Podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln ton. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe – 3,5 mln t (spadek o 0,9 proc.).

– Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – mówi Łukasz Malinowski, prezes ZMPG cytowany w komunikacie.

Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. ZMPG S.A. za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane