Alstom podpisał z Akiem – francuską firmą specjalizującą się w leasingu lokomotyw – umowę ramową na wyprodukowanie 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal (MS3). Wartość całego zamówienia wynosi 500 mln euro.
Pierwsza cześć zamówienia obejmuje 65 lokomotyw wielosystemowych, które mogą obsłużyć zarówno pociągi pasażerskie i towarowe. Ich prędkość maksymalna to 160 kilometrów na godzinę.
Elektrowozy będą mogły wyjechać na linie kolejowe w: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Węgrzech, Polsce, Czechach i Słowacji. Część pojazdów zostanie wyposażona w silnik spalinowy czyli w napęd ostatniej mili, umożliwiający pracę na liniach niezelektryfikowanych np. na bocznicach w portach i na terenie terminali przeładunkowych.
Lokomotywy zostaną wyposażone w system sygnalizacji ATLAS czyli narzędzie produkowane przez Alstom dla obsługi Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).
– 55 lokomotyw w ramach zawartego zamówienia zacznie kursować między Francją i innymi krajami Europy. Zamierzamy przyczynić się do odmłodzenia parku taborowego kolejowych przewoźników towarowych oraz przewoźników pasażerskich we Francji – powiedział Fabien Rochefort, prezes Akiem.
Końcowy montaż lokomotyw będzie wykonywany w zakładzie Alstomu w Kassel w Niemczech. Dostawy pojazdów zaplanowano na lata 2025-2028.