Firma specjalizująca się w dzierżawie lokomotyw inwestuje w rozwójfloty pojazdów. Aktualnie CARGOUNIT ogłosiło zakup wraz z utrzymaniem kolejnych 22 pojazdów Vectronów MS od Siemens Mobility. Tym samym przedsiębiorstwo zakontraktowało już (wraz z pojazdami serii Smartron) łącznie 106 lokomotyw tego producenta.
Lokomotywy wielosystemowe Vectron pozwalają realizować wiele zadań transportowych w całej Europie. Służą przewoźnikom pasażerskim i towarowym.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa. Korzystają z nich PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Orlen Kolej, Laude Smart Intermodal, a także największy polski pool taborowy – CARGOUNIT.
Pierwszą lokomotywę Siemensa CARGOUNIT odebrał siedem lat temu.
W kolejnych latach firma leasingowa zdecydowała się na zakup dodatkowych kilkudziesięciu elektrowozów, czego zwieńczeniem była podpisana w lutym 2024 roku umowa ramowa na zakup wraz z opcją do 100 lokomotyw z rodziny Vectron.
Podczas targów Transport & Logistics w Monachium w czerwcu 2025 r. CARGOUNIT oraz Siemens Mobility ogłosiły zakup kolejnych 22 lokomotyw Vectron.
Spośród nowych pojazdów, dwanaście sztuk zostanie dostarczonych w ramach istniejącej umowy ramowej, natomiast zakup pozostałych dziesięciu będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Krajowego Programu Odbudowy, realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Łącznie flota zamówionych lokomotyw Siemensa przez CARGOUNIT wynosi 106 elektrowozów (88 Vectronów i 18 Smartronów), a w przyszłości przy całkowitym uruchomieniu wykorzystaniu opcji z umowy ramowej może wzrosnąć nawet do ponad 150 pojazdów.
Zobacz też: CARGOUNIT dostał kolejny kredyt na zakup 40 lokomotyw
Zamówione lokomotywy Vectron MS będą dysponować mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone będą do eksploatacji w zależności od zamówionego wariantu na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Dostawy lokomotyw są przewidziane w latach 2025-2026.