Firmy ColliCare Logistics oraz PROJECT45 przeprowadziły testy elektrycznego ciągnika siodłowego Scania 40R dla jednego ze swoich klientów. Podczas jazd z centrum kraju do portu w Gdyni, przejechano łącznie około 800 km. PROJECT4 jako przewoźnik kontenerów 45-stopowych od dawna testuje przydatność e-ciężarówek w ramach projektu #WE ARE ELECTRIC, ale testowana Scania pokonała najdłuższą trasę spośród badanych pojazdów.
ColliCare Logistics ma już doświadczenie w użytkowaniu pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w Norwegii i Szwecji, jednak w Polsce były to ich pierwsze testy tego typu. Z kolei PROJECT45 rozwija przedsięwzięcie pod nazwą #WE ARE ELECTRIC, które zakłada elektryfikację stałych, regularnych tras i łańcuchów dostaw. W trakcie testów sprawdzano, jak elektryczna ciężarówka zachowuje się w zróżnicowanych warunkach drogowych i atmosferycznych. Ważnym aspektem było zmierzenie konsumpcji energii w zależności od wagi przewożonego towaru oraz topografii terenu.
Ładunek finalnie trafił drogą morską do klienta ColliCare w Norwegii. Połączenie drogowego transportu elektryczną ciężarówką z transportem morskim, które oferuje ColliCare, pozwoliło na tej trasie obniżyć emisje zanieczyszczeń do absolutnego minimum.
Według przedstawicieli PROJECT45, pierwsze wyniki są obiecujące, gdyż średnie zużycie energii na testowanych trasach oscylowało w okolicach 1kWh/km. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wysokość konsumpcji energii będzie odpowiednia edukacja i szkolenie kierowców. Samochodem elektrycznym jeździ się bowiem inaczej niż klasycznym autem z silnikiem spalinowym.
Testy wykazały, że przy odpowiednim zaplanowaniu trasy i punktów ładowania, już dziś możliwe jest realizowanie w Polsce zelektryfikowanego transportu drogowego na długich dystansach. Obie firmy chcą pokazać, że elektryczne ciężarówki na naszych drogach to rozwiązanie dostępne już teraz.
– Rozwój drogowego transportu elektrycznego otwiera nowe możliwości dla naszych klientów, zwłaszcza tych, którzy jeszcze nie przeszli na niskoemisyjne rozwiązania. Jeśli nie teraz, to w przyszłości zaczną raportować ESG i realizować cele klimatyczne, co skłoni ich do poszukiwania nowych rozwiązań redukujących emisje CO2 – mówi Karol Roman, przedstawiciel PROJECT45.
ColliCare Logistics jest dostawcą usług logistycznych w zakresie frachtu morskiego, transportu drogowego, lotniczego, kolejowego, logistyki zewnętrznej, dystrybucji i odpraw celnych. Główna siedziba ColliCare znajduje się w Norwegii, a firma posiada liczne oddziały w Polsce, Szwecji, Danii, Finlandii, Holandii, na Litwie, Łotwie, we Włoszech, Turcji, Wielkiej Brytanii, a także w Chinach i Indiach.
PROJECT45 specjalizuje się w przewozie morskich kontenerów 45-stopowych.