Europaleta przejdzie cyfryzację

webandi, Pixabay

Po 30 latach funkcjonowania europalety, organizacja, która czuwa nad zapewnieniem odpowiedniej jakości palet – EPAL, przygotowuje poważne zmiany. W ramach projektu iPAL, ruszy produkcja palet z unikatowym kodem QR, nanoszonym bezpośrednio na linii produkcyjnej.

Europalety produkowane są według wytyczonych norm. Nad ich przestrzeganiem pieczę sprawuje powołana w tym celu 30 lat temu organizacja EPAL. Fundamentem jej działania jest m.in.: zapewnianie jakości, międzynarodowa ochrona znaku towarowego oraz zrównoważony rozwój. Obecnie do EPAL należy 69 proc. polskiego rynku palet, a tylko w 2020 roku na całym świecie wyprodukowanych i naprawionych zostało łącznie 123,5 mln nośników ładunku sygnowanych ich logo.

EPAL od trzech lat pracuje nad projektem iPAL, którego celem jest cyfryzacja największego na świecie otwartego poolu paletowego. Obecnie EPAL przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji palet iPAL z unikatowym kodem QR, który nanoszony będzie bezpośrednio na linii produkcyjnej. – Dążymy do tego, aby europaleta stała się nośnikiem inteligentnym, dlatego nasze działania zmierzają w kierunku digitalizacji. Zależy nam na tym, aby w niedalekiej przyszłości paleta oprócz swojej podstawowej funkcji była również nośnikiem informacji, dzięki któremu wzrośnie poziom bezpieczeństwa i efektywność łańcucha logistycznego – podkreśla Roman Malicki, prezes PKN EPAL.

Europaleta z kodem QR

Za sprawą przypisania numeru seryjnego system iPAL pozwoli pozyskiwać dane o każdej pojedynczej palecie za pomocą aplikacji. Ułatwi to odczyt serializowanych palet, umożliwi monitorowanie ich historii oraz cyklu życia. Co więcej, paleta z kodem QR pozwoli na rezygnację z dodatkowego systemu etykietowania przesyłek dzięki połączeniu numeru wysyłki towaru z ID palety lub ID palet z przesyłką.

– Cyfryzacja to przyszłość logistyki. Za jej sprawą możemy mówić o transparentności w obrocie, wiedzy na temat wieku i daty produkcji palet, lokalizacji jej producenta czy historii napraw. Zgromadzenie tych danych w aplikacji iPAL da użytkownikom pewność, że palety, które otrzymują na wymianę, spełniają najwyższe normy jakości – dodaje Roman Malicki, prezes PKN EPAL.

Swoimi działaniami EPAL wspiera również bliskie otoczenie branży logistycznej. W 2021 roku organizacja nawiązała współpracę z systemem Navigor. Rozwiązanie przeciwdziała stale rosnącej luce w dostępności kierowców ciężarowych, która spowodowana jest m.in.: starzeniem się, ciągłym stresem, trudnymi warunkami pracy, złym planowaniem, barierami językowymi, kosztownym procesem nauki, czy brakiem wiedzy o lokalizacji, do której zmierza kierowca.

System Navigor nie tylko ułatwia pracę kierowców poprzez dostarczanie im szczegółowych informacji o lokalizacji logistycznej, ale również pozwala zaoszczędzić wiele godzin pracy, niwelując przy tym frustrację i stres, a także przyczyniając się do wzrostu bezpieczeństwa na drogach.

Z Navigorem spedytorzy zaoszczędzą czas

– Poprzez nawiązanie współpracy z systemem Navigor chcemy realnie pomagać i wpływać na poprawę komfortu pracy kierowców. Skorzystają na tym wszystkie strony, spedytorzy zaoszczędzą czas, lokalizacja zyska lepszą organizację pracy i większą wydajność, z kolei kierowca napotka mniej barier w swojej pracy, przez co będzie mógł ją wykonywać na lepszym poziomie – mówi prezes PKN EPAL.

Paleta euro podbija rynek logistyczny od 1961 r. Uniwersalny i przy tym ekologiczny nośnik ładunku o charakterystycznych wymiarach 800 mm x 1200 mm x 144 mm to jeden z cichych bohaterów branży. Obecnie na całym świecie używa się 600 milionów europalet EPAL i pomimo pandemii COVID-19 ich produkcja stale rośnie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane