Holenderski przewoźnik KLM (Królewskie Towarzystwo Lotnicze) oraz brytyjskie przedsiębiorstwo ZeroAvia pracują nad demonstracyjnym lotem regionalnego samolotu turbośmigłowego, w którym wykorzystane będą bezemisyjne wodorowo-elektryczne silniki ZeroAvia ZA2000.
Silniki wodorowo-elektryczne wykorzystują wodór w ogniwach paliwowych do wytwarzania energii elektrycznej, która jest następnie wykorzystywana do napędzania silników elektrycznych do obracania śmigieł samolotu. Jedyną emisją w tym procesie jest niskotemperaturowa para wodna. Według prowadzonych badań, tego typu silniki mogą o 90 proc. zmniejszy wpływ transportu lotniczego na zmiany klimatyczne, w porównaniu z silnikami napędzanymi benzyną.
Przelot demonstracyjny innowacyjnego samolotu zaplanowano na rok 2026. Do tego czasu, oprócz określenia optymalnej pary lotnisk, będą prowadzone działania w celu uzyskania zezwoleń na nietypowe loty oraz zapewnienia dostaw ciekłego paliwa wodorowego. Konieczne będzie też stworzenia infrastruktury do tankowania samolotów.
KLM od dawna dąży do tego, aby być bardziej zrównoważoną linią lotniczą. Wspieranie zaawansowanych technologii, takich jak wodór i lotnictwo elektryczne, jest jednym z trzech filarów mających pomóc sektorowi lotnictwa w dekarbonizacji. Działy obsługi technicznej KLM i Air France współpracują już z ZeroAvia w celu zbudowania bazy wiedzy dla skutecznych operacji MRO dla samolotów z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
– Największe linie lotnicze na świecie coraz poważniej badają wodór elektryczny jako potencjalne rozwiązanie. Nie możemy doczekać się współpracy z KLM, linią lotniczą o bogatej historii, ponieważ patrzymy w kierunku czystej przyszłości dla branży – powiedział Sergey Kiselev, dyrektor ds. biznesowych w ZeroAvia.
ZeroAvia przeprowadziła już szeroko zakrojone testy prototypu swojego pierwszego silnika ZA600 na pokładzie samolotu Dornier 228 w swojej bazie w Wielkiej Brytanii. Firma przeprowadziła również zaawansowane testy naziemne w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii dla kluczowych technologii elementów składowych systemu ZA2000, w tym zbiorników kriogenicznych lub LH2 oraz zastrzeżonych wysokotemperaturowych ogniw paliwowych PEM i elektrycznych systemów napędowych.
Silnik ZA2000 będzie obsługiwał 80-osobowe regionalne samoloty turbośmigłowe KLM, takie jak ATR72 czy Dash 8 400.