Duński potentat logistyczny A.P. Moller – Maersk podpisał umowy z trzema stoczniami na budowę łącznie 20 kontenerowców wyposażonych w silniki dwupaliwowe. Łączna pojemność zamówionych kontenerowców wynosi 300 tys. TEU.
– Podpisaliśmy umowy na 20 statków. Zamówienia te są częścią naszego, trwającego od sierpnia programu odnowy floty. Są one zgodne z naszym zobowiązaniem do dekarbonizacji, ponieważ wszystkie statki będą miały silniki dwupaliwowe z zamiarem eksploatacji ich na paliwie o niższej emisji zanieczyszczeń – powiedziała Anda Cristescu, szefowa ds. czarterowania i budowy nowych statków w Maersk.
Zamówione jednostki zostaną wyposażone w systemy napędowe na olej napędowy i skroplony gaz. Będą różniły się wielkością i pojemnością: od 9 tys.. do 17 tys. TEU.
– Ze względu na różne rozmiary statki będą mogły pełnić wiele funkcji w naszej przyszłej sieci. Zapewnią nam dużą elastyczność. Po rozpoczęciu eksploatacji, zastąpią wysłużone jednostki o tej samej pojemności – dodała Cristescu.
Pierwsze statki zostaną dostarczone w 2028 r., a ostatnia dostawa nastąpi w 2030 r.
Oprócz zakupu własnych statków, Maersk zapowiedział również wyczarterowanie kontenerowców o łącznej pojemności 500 tys. TEU. Duńczycy podpisali już w tej sprawie umowy z kilkoma armatorami.
Dwa statki o pojemności 9000 TEU wybuduje chińska stocznia Yangzijiang Shipbuilding. 12 statków o pojemności 15 000 TEU zrealizują stocznie Hanwha Ocean (Korea Południowa) i New Times Shipbuilding (Chiny). Kolejnych 6 statków o pojemności 17 000 TEU powstanie w stoczni Yangzijiang Shipbuilding.