Ocelot dołączy do floty lodołamaczy w Szczecinie

Wody Polskie

W stoczni Remontowa Shipbulding w Gdyni odbyło się wodowanie techniczne lodołamacza rzecznego ocelot, zamówionego przez Wody Polskie w Szczecinie. To pierwszy z dwóch zamówionych lodołamaczy, które trafią do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Budowa obu jednostek kosztuje ponad 30 mln zł.

Ocelot ma pracować  za lodołamaczami czołowymi, poszerzając wycięty w lodzie tor wodny i krusząc krę lodową powstałą w wyniku lodołamania, aby zapobiec jej zlepianiu się i tworzeniu okładów lodowych.

Rola tego typu lodołamaczy jest znacząca, zważywszy na specyfikę Odry, jej małą głębokość oraz występowanie załamań i zwężeń w wielu jej lokalizacjach, które w łatwy sposób mogłyby prowadzić do powstawania zatorów spowodowanych przez spływające kry lodowe.

– W Stoczni Remontowa Shipbulding dla RZGW w Szczecinie budowane są dwie jednostki. Dzisiaj mogliśmy zobaczyć wodowanie techniczne Ocelota. To uroczystość, na którą Wody Polskie, ale i wielu mieszkańców naszego regionu, czeka z wielką niecierpliwością. Do floty naszych lodołamaczy dołączają jednostki nowoczesne, doskonale wyposażone i idealnie dostosowane do akwenów, na których będą pracować. Zależało nam na tym, by nowowybudowane lodołamacze były idealnie sprofilowane pod potrzeby Szczecińskiego Węzła Wodnego. Jestem bardzo dumny, że dzisiejsze wodowanie techniczne zakończyło się sukcesem. Ocelot już niebawem przypłynie do Szczecina – powiedział Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Przemysław Daca, prezes Wód Polskich, przypomina, że jeszcze niedawno musiał tłumaczyć, po co właściwie te nowe lodołamacze. – Przecież jest globalne ocieplenie i żadnego lodu już nie będzie. Wszyscy niedowiarkowie zamilkli w tym sezonie zimowym. Ponad tydzień lodołamania w Szczecinie, jeszcze poważniejsze akcje w innych częściach Polski. Nie mam wątpliwości, że Wody Polskie myślą perspektywicznie. Priorytetem jest bezpieczeństwo mieszkańców regionów nadrzecznych. Proszę sobie wyobrazić, do jakich tragedii i strat doszłoby, gdyby nie nasze przygotowanie do łamania lodu – podkreśla Daca.

OCELOT W LICZBACH:

  • Długość całkowita 28,80 m
  • Długość między pionami 26,11 m
  • Belka całkowita 7,50 m
  • Zanurzenie balastowe  1,70 m
  • Prędkość 13 km / h
  • Załoga 4 osoby
  • Nośność 122,07 t

WYPOSAŻENIE POKŁADU:

  • Sterówka i maszt podnoszone hydraulicznie
  • tratwa ratunkowa pneumatyczna na 12 osób
  • łódź pomocnicza dla 5 osób
  • żurawik do łodzi pomocniczej;
  • sterowany elektrycznie mechanizm pantografowy do anteny radaru
  • drzwi zewnętrzne przesuwne elektrycznie
  • Winda kotwiczno-cumownicza
Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane