Operatorzy kolejowi mają coraz większy wybór dostawców taboru. Na rynku debiutuje kolejny podmiot – OnTrain, platforma wynajmu lokomotyw, która zamówiła w Alstomie i Newagu łącznie 80 lokomotyw. Pojazd te będą dostosowane do poruszania się po większości linii kolejowych w Europie.
Większościowym udziałowcem OnTrain jest Marguerite, europejski inwestor specjalizujący się w infrastrukturze. Kolejnym inwesorem polskiej marki jest Griffin Capital Partners, firma zarządzająca aktywami na rynku private equity i nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej, Niemczech i innych krajach UE. Do udziałowców należy też WBW Invest, polska firma inwestycyjna działająca w sektorach: energii odnawialnej, transportu i logistyki, posiadająca duże doświadczenie w branży kolejowej, w szczególności w wynajmie taboru kolejowego. Jej prezesem i wspólnikiem zarządzającym jest Piotr Ignasiak, znany w branży kolejowej menedżer. Ignasiak w roku 2003 założył spółkę Industrial Division, znaną pod marką Cargounit, pierwszą polską firmę leasingową oferującą tabor. Kiedy Cargounit odniósł sukces, został sprzedany inwestorom kapitałowym.
– Mam zaszczyt i nieukrywaną przyjemność pochwalić się naszym nowym projektem… OnTrain – napisał Piotr Ignasiak w mediach społecznościowych 16 grudnia 2024 r. Następnie przedstawił szczegóły nowego biznesu.
Platforma OnTrain będzie oferować europejskim operatorom kolejowym lokomotywy w modelu najmu krótko lub długookresowego, wraz z usługami utrzymania. OnTrain podpisał już umowy na dostawę 80 lokomotyw – w tym 40 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych TRAXX 3 od Alstom i 10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Dragon 2 LM od Newagu. Pozostałe 30 lokomotyw to opcja zakupu: (20 od Alstom i 10 od Newag).
– Strategia OnTrain zakłada dostarczanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw wraz z usługami utrzymania, które spełniają najwyższe standardy rynkowe. Większość lokomotyw OnTrain jest przeznaczona do transportu międzynarodowego w większości krajów UE. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w ETCS, najnowszy europejski system zapewniający bezpieczną eksploatację pociągów – napisał Ignasiak. We wpisie podziękował wszystkim zaangażowanym za ciężką pracę nad projektem.
Na zdjęciu u góry: Piotr Ignasiak (drugi od lewej) wymienia uścisk dłoni z Beatą Rusinowicz, dyrektor zarządzającą Alstom w Polsce.