Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do prób eksploatacyjnych dla pierwszej lokomotywy z napędem wodorowym w Polsce. Pojazd typu 6Dn powstał w ramach przeprowadzonej w Pesie Bydgoszcz modernizacji leciwej lokomotywy SM42.
Świadectwo wydane przez Urząd Transportu Kolejowego pozwoli na przeprowadzenie prób eksploatacyjnych. – Przypadek dopuszczenia do eksploatacji tego typu pojazdu jest szczególny. Zarówno techniczne specyfikacje interoperacyjności (TSI) jak i krajowe przepisy techniczne zawarte w Liście Prezesa UTK, nie przewidują wymagań dla pojazdów kolejowych z napędem wodorowym w zakresie instalacji wodorowej – podkreśla UTK w komunikacie.
– Wykonawca modernizacji dla instalacji wodorowej oraz zbiornika zastosował procedurę określoną w załączniku V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 35 04.02.2009 r.), jako metodę potwierdzenia jakościowo-technicznego zastosowanego rozwiązania dla instalacji wodorowej – informuje kolejowy regulator.
Wodorowa lokomotywa manewrowa będzie testowana przez Orlen Koltrans. Lokomotywa manewrowa jest pierwszym etapem realizowanego w Pesę programu wdrożenia technologii wodorowych w napędach pojazdów szynowych. Zebrane przy realizacji tego projektu doświadczenie firma wykorzysta w projekcie pojazdu pasażerskiego z napędem wodorowym. Jego prototyp będzie gotowy w 2025 roku.