Kolejowy przewoźnik grupy chemicznej Qemetica (do czerwca 2024 r. CIECH S.A.) zawarł umowę z Taborem Dębica, na mocy której będzie przez 5 lat eksploatował spalinową lokomotywę 20D. Jest to radziecka lokomotywa TEM2, która przeszła gruntowną modernizację.
Pojazd 20D wraca do wraca do Qemetica Cargo (dawniej: Ciech Cargo), ponieważ spółka testowała go w 2023 roku. Andrzej Pawłowski, prezes kolejowej spółki wyjaśnił w mediach społecznościowych, że lokomotywa jest obecnie niezbędna „w związku z rozwojem biznesu oraz przejęciem kompleksowej obsługi w zakresie przewozów sody i szkliwa dla fabryki Qemetica Silicates w Żarach”. W 2023 r. spalinówka przeszła pomyślnie testy podczas przewozów kamienia wapiennego z Wapienna. Pojazd sprawdził się nawet w trudnych warunkach, z uwagi na występowanie wysokiego – 13-proc. pochylenia linii na relacji Wapienno-Inowrocław.
– Lokomotywa 20D jest zaawansowaną, zmodernizowaną wersją lokomotywy TEM2, spełniającą normy emisji spalin – tzw. Etap V Emisji Spalin wg 2016/1628. Będzie ona wykorzystywana na relacjach spalinowych, w szczególności do obsługi składów z kamieniem wapiennym w relacji Inowrocław-Wapienno oraz obsługi fabryki Qemetica Silicates w Żarach – napisał Pawłowski.
– Szukaliśmy lokomotywy, która pozwoliłaby nam na osiągnięcie większej efektywności realizacji przewozów, poprzez uzyskanie lepszego poziomu dostępności oraz zapewnienie wysokiego komfortu pracy maszynistom, porównywalnego do stanu w naszych nowoczesnych lokomotywach elektrycznych. Ta lokomotywa nam na to pozwala – informuje szef Qemetica Cargo.