Rowery cargo obsłużą połowę dostaw w miastach

Stuart

Według badań Uniwersytetu Westminster nawet połowa wszystkich realizowanych dotychczas przez pojazdy spalinowe miejskich dostaw w Europie mogłaby być wykonana przy pomocy elektrycznych rowerów cargo. W Polsce logistykę miejską z wykorzystaniem e-rowerów rozwija europejska platforma Stuart.

Stuart chce zostać liderem we wdrażaniu e-floty pojazdów w logistyce miejskiej. Firma przekonuje, że e-rowery cargo pozwalają dostarczać paczki w centrach miast średnio o 60 proc. szybciej niż samochody dostawcze. Już dziś przyczyniają się tym samym do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla na etapie last mile aż o 90 proc. w porównaniu do sytuacji, w której wykorzystywane są pojazdy z silnikiem diesla. Współczesne rowery cargo zaprojektowane są w tak, aby na ich pokład można było zabrać przesyłki o łącznej wadze nawet do 100 kg.

Nad Wisłą Stuart testuje w sumie ponad 20 e-skuterów oraz e-rowerów cargo, a do końca roku ma zamiar wprowadzić ekologiczne jednoślady nie tylko w Warszawie, ale we wszystkich największych polskich miastach, w których oferuje swoje usługi. – Rower elektryczny z przestrzenią ładunkową daje więcej możliwości w przypadku realizacji przesyłek o większych gabarytach, ale też pozwala kurierowi na przewóz większej liczby paczek za jednym razem. Zwiększa to efektywność dostaw, ze względu na brak konieczności powrotu do magazynu po dostarczeniu jednej przesyłki, a dla kurierów przekłada się przy tym na wyższe zarobki. Obecnie jednak dostępność e-rowerów cargo pozostaje ograniczona ze względu na wysoką cenę jednostkową takich pojazdów oraz brak rozwiniętej infrastruktury potrzebnej do ładowania baterii – wyjaśnia Agnieszka Majewska, general manager w Stuart.

Stuart podjął współpracę z firmami wynajmującymi pojazdy elektryczne: markami GreenMo i Urvis Bike. Firma ciągle rozbudowuje swoją flotę i bierze pod uwagę również współpracę z innymi producentami pojazdów elektrycznych.

E-rowery odpłatnie wypożyczane są współpracującym ze Stuart kurierom. Ci mogą jednak liczyć na dofinansowanie, które udzielane jest w postaci kodów rabatowych lub niższych cen najmu. Kurier może wynająć pojazd przez stronę internetową, otrzymując przy tym od firmy kod rabatowy w wysokości 50, 85 lub 100 złotych. Oznacza to, że Stuart dofinansowuje nawet 60% tygodniowego kosztu najmu pojazdu. Kwota uzależniona jest od liczby zrealizowanych zamówień. Podobnie działa to w przypadku skuterów i aut elektrycznych.

Prowadzenie e-rowerów nie wymaga dużego wysiłku fizycznego i odciąża kurierów. Korzystanie z e-jednośladów to także niskie koszty eksploatacji. Naładowanie baterii do pełna to koszt około 70 groszy, a co za tym idzie, pokonanie 100 kilometrów kosztuje mniej niż 2 złote.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane