Stellantis wprowadza do sprzedaży trzy furgonetki na wodór

Stellantis

Koncern samochodowy znany obecnie jako Stellantis czyli połączone Fiat i PSA zaczyna sprzedawać swoje średniej wielkości furgonetki w wersjach zasilanych wodorem. Umieszczone pod ich podłogami zbiorniki mieszczą do 4,4 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów. Tankowanie tego gazu zajmować ma około trzech minut. Rezerwę mocy zapewniać będą akumulatory 10,5 kWh, pozwalające pokonać 50 km.

Trzy bliźniacze furgonetki wodorowe to Peugeot e-Expert Hydrogen, Opel Vivaro-e Hydrogen i Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Pierwsze dostawy do klientów flotowych planowane są na jesień 2021 r. Ceny nie zostały jeszcze ogłoszone. Stellantis zapewnia, że furgonetki będą miały około 400 km zasięgu. Problemem z jakim mogą się spotkać ich nabywcy jest brak rozbudowanej publicznej infrastruktury tankowania wodoru. W Niemczech takich punktów jest 90. We Francji 25. W Polsce jest jedna stacja, należąca do telewizji Polsat.

We wszystkich trzech modelach zastosowano silnik elektryczny o mocy 100 kW (134 KM) i momentem obrotowym 260 Nm. Nadwozia będą dostępne w dwóch długościach: M (4,95 m) i XL (5,03 m) Mają też taką samą ładowność jak wersje wysokoprężne i elektryczne (od 5,3 do 6,1 m3 i zdolność do transportu do 1000 kg).

– „Citroën uzupełnia swoją gamę elektrycznych pojazdów użytkowych o technologię wodorową, aby zaspokoić potrzeby 8 procent firm, które muszą pokonywać trasy przekraczające 400 km lub nie mają czasu na doładowanie pojazdu w ciągu dnia” – wyjaśniają sprzedawcy francuskiej marki.

Przedstawione modele są w pełni elektryczne, ale z dwoma źródłami energii. Podstawowe to ogniwo paliwowe, wytwarzające energię elektryczną z wodoru przechowywanego w zbiorniku pod podłogą. Drugie źródło to akumulator 10,5 kWh używany jako rezerwa na 50 km. Przejmuje zasilanie automatycznie, po opróżnieniu zbiornika wodoru. Akumulator uruchamia się też w pewnych fazach, takich jak mocne przyspieszanie lub podjazd pod wzniesienia z pełnym obciążeniem.

Podczas ruszania i przy małych prędkościach energia niezbędna do napędzania samochodu jest pobierana wyłącznie z akumulatora. Podczas przyspieszania, wyprzedzania lub pokonywania wzniesień ogniwo paliwowe i akumulator dostarczają niezbędną energię wspólnie.

Przy ustabilizowanej prędkości, silnik elektryczny czerpie energię bezpośrednio z ogniwa paliwowego. Podczas hamowania zapewnia natomiast doładowanie akumulatora.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane