Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska, zapowiedziała wprowadzenie na rynek elektrycznych samochodów ciężarowych gamy Volvo Trucks FE i FL. Pierwsze pojazdy dotrą do naszego kraju już w maju. W drugiej połowie e-ciężarówka Volvo zostanie przetestowana w rzeczywistych warunkach.
Na zorganizowanym spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Każdy, kto jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks FE z trzy osiowym podwoziem trafi do dystrybucji miejskiej. W czerwcu będzie go można zobaczyć na ulicach Warszawy.
– Dodatkowo dwie główne wartości naszej firmy to bezpieczeństwo i ochrona środowiska, zatem rozwój zeroemisyjnych rozwiązań transportowych zawsze był nam bardzo bliski. Zdajemy sobie oczywiście sprawę w wyzwań jakie stoją przed nami, ale wprowadzając pierwszy samochód mamy nadzieję, że właśnie nim popchniemy rozwój infrastruktury oraz procesy związane z wszelkiego rodzaju dofinansowaniami bądź ulgami dla firm transportowych, które zainteresują się naszą ofertą. Do tego projektu przygotowujemy się naprawdę od wielu miesięcy współpracując na tak wczesnym etapie z wieloma instytucjami – mówi Małgorzata Kulis.
Aktualnie największą przeszkodą w rozwoju zeroemisyjnego transportu jest brak odpowiedniej infrastruktury. Dlatego firma Volvo Trucks Polska podjęła współpracę z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, które od lat działa na rzecz popularyzacji elektromobilności.
– Według danych Komisji Europejskiej, ciężarówki, autobusy oraz autokary odpowiadają za ok. Jedną czwartą wszystkich emisji CO2 pochodzących z transportu drogowego oraz za 6% wszystkich emisji dwutlenku węgla w państwach członkowskich. Dekarbonizacja tego sektora ma więc kluczowe znaczenie w dążeniu do osiągnięcia unijnych celów klimatycznych. Nie dojdzie do niej bez postępującej elektryfikacji w segmencie pojazdów ciężkich – twierdzi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
– Dziś przechodzimy od słów do czynów wraz z prezentacją pierwszego w Polsce seryjnego pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym. Przed nami szereg wyzwań, przede wszystkim związanych z koniecznością rozwoju stacji ładowania pozwalających na korzystanie z zeroemisyjnych samochodów ciężarowych nie tylko w miastach, ale również na dalszych trasach. Obecnie w Polsce taka infrastruktura praktycznie nie istnieje. Aby zbadać, na jakich zasadach i w jakich warunkach floty w segmencie transportu ciężkiego w Polsce będą mogły się elektryfikować, rozpoczniemy w drugiej połowie roku realizację szeroko zakrojonego projektu pilotażowego, w ramach którego przetestujemy elektryczną ciężarówkę Volvo w rzeczywistych warunkach użytkowania – dodaje Mazur.