W I półroczu 2024 r. Grupa Wielton odnotowała znaczące pogorszenie się wyników finansowych. Przychody producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych wyniosły 1 137,0 mln zł, malejąc o 33,2 proc. rok do roku. Z kolei strata netto Grupy wyniosła 40,6 mln zł wobec 53,5 mln zł zysku netto przed rokiem.
Grupa informuje, że będąc pod presją silnego spadku rynku wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, czyli mniejszy o ponad 81 proc rdr. Marża EBITDA wyniosła 1,8 proc. wobec 6,4 proc. w pierwszym półroczu 2023 roku. Wskaźnik dług netto do EBITDA Grupy Wielton w pierwszym półroczu br. wyniósł 4,49.
W obliczu licznych wyzwań Grupa optymalizuje strukturę zatrudnienia oraz redukuje poziom inwestycji na ten rok z planowanych 130 mln zł do 73,7 mln zł. – Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku redukujemy poziom kosztów dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań – informuje Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton, cytowany w komunikacie.
Szataniak dodaje, że firma koncentruje się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. – Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia. Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku – dodaje prezes Wieltonu.
Na rynku francuskim, gdzie rynek zmniejszył się o niemal 15 proc. rdr., spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję z udziałami na poziomie 16,2 proc. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała 1431 pojazdów (prawie 34 proc. mniej rdr.) notując o ponad 39 proc. rdr. mniejsze przychody ogółem na poziomie 223,1 mln zł. Okres spowolnienia spółka Fruehauf wykorzystuje na udoskonalanie swoich rozwiązań i pojazdów m.in. naczep kurtynowych.
W Polsce, gdzie firmy transportowe mierzyły się z postępującą konkurencją z ukraińskimi przewoźnikami, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 30,3 proc. rdr., a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 13 proc. Klienci zarejestrowali 1279 pojazdów tych marek, co dało im drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o niemal 34 proc. do poziomu 1810 szt., odnotowując 249,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 405,8 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Spółka Wielton obecnie pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna.