Fracht między Azją i Europą zdrożał trzykrotnie

Statek kontenerowy widziany z góry
Johan Taljaard, Unsplash

Po kilkunastu atakach bojowników Huti na kontenerowce na Morzu Czerwonym, armatorzy zdecydowali się kierować statki na dłuższą trasę, dookoła Afryki. W efekcie wzrosły stawki frachtu morskiego. 29 grudnia 2023 r. transport kontenera 40-stopowego z Azji do Europy kosztował 1590 dolarów. Po tygodniu cena wzrosła do 4391 dolarów. Sytuacja długo nie wróci do normy, ponieważ jest korzystna dla przewoźników.

Organizacja bojowników Huti domaga się zaprzestania inwazji Izraela na Strefę Gazy. Generał Jahja Sari, rzecznik Huti, zadeklarował, że ataki będą prowadzone nieprzerwanie, aż do czasu zakończenia blokady Strefy Gazy. Z powody ataków na statki, pięciu największych armatorów morskich na świecie podjęło decyzję o pominięciu żeglugi przez kanał Sueski, a co za tym idzie kontenerowce będą musiały opływać wybrzeże Afryki co realnie wydłuża trasę kontenerowców płynących do Europy o około 10-15 dni. Według ekspertów, wydłużenie transportu na trasie z Azji do Europy i z powrotem kosztuje teraz milion dolarów więcej (to cena zakupu dodatkowego paliwa).

Wstrzymanie żeglugi przez Kanał Sueski oznacza podwyżkę frachtów morskich, co przełoży się na wzrost cen końcowych produktów, a to wszystko odbije się dużym echem na wielu branżach.

Podobna sytuacja miała już miejsce miejsce podczas pandemii COVID-19 oraz przy blokadzie Kanału Sueskiego przez ogromny kontenerowiec EverGiven, co spowodowało poważne zakłócenia na światowych rynkach. Kanał Sueski jest bowiem ważnym i bardzo ruchliwym szlakiem handlowym łączącym Europę i Azję i ma kluczowe znaczenie w światowym przepływie towarów. Ceny przetransportowania kontenera 40 HC z Azji wzrosło 10-krotnie w obliczu tych problemów i stawki oscylowały w granicach 10-15 tys. dolarów za kontener. W przypadku dużych produktów zajmujących wiele miejsca w kontenerze oznacza to ogromny wzrost na jednostkowej cenie produktu. Historia aktualnie się powtarza, ponieważ stawki styczniowe na frachty morskie w relacji Europa- Chiny rosną 3-krotnie i nie wiadomo, na jakim poziomie dynamika cen wyhamuje.

29 grudnia 2023 r. koszt przetransportowania kontenera na trasie z Azji do Europy wynosił 1590 dolarów. Z kolei 5 stycznia stawka wzrosła do 4391 dolarów.

Zobacz też: MSC wprowadzi dodatkową opłatę za transport kontenerów

Dynamikę stawek od 8 października 2023 r. do 5 stycznia 2024 r. prezentuje wykres poniżej.

Wykres stawek frachtu morskiego w latach 2023-2024

Najwięksi armatorzy morscy to zaledwie kilka firm, dla których wzrost stawek frachtowych oznacza w praktyce dużo większe zyski. Ukazują to dane finansowe od armatorów dotyczące zysku EBITDA za poprzednie dwa lata działalności, kiedy ceny frachtów osiągały zawrotne poziomy. Z tego względu motywacja armatorów do zmiany obecnej sytuacji jest niewielka. Eksperci UnionCargo prognozują, że skoro kryzys w transporcie morskim jest korzystny dla przewoźników morskich, to utrzyma się on przez dłuższy okres, co wpłynie na brak stabilności łańcuchów dostaw.

Aktualne trendy w żegludze obrazują poniższe wykresy:

Najważniejsze wnioski z wykresów:

  • Ruch kontenery na Kanale Sueskim spadł w ostatnim tygodniu grudnia o 70 proc.
  • Stawki za przetransportowanie kontenera z Azji do Europy w grudniu wzrosły 3-krotnie
  • Wąskie gardła w zakresie wydajności i podwyżki stawek rozprzestrzeniają się na inne szlaki handlowe – w tym na wschodnim wybrzeżu USA
  • Ogólne średnie stawki za towary wchodzące do Chin wzrosły dwukrotnie w ostatnich miesiącach

Alternatywą dla wydłużonego frachtu morskiego, pozostaje transport kolejowy z Chin, którego czas wynosi około od 14 do 22 dni.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane