PLK: Sprawca wypadku na przejeździe musi pokryć straty

Ranni pasażerowie, straty w infrastrukturze liczone w milionach złotych, opóźnienia pociągów na ponad 3,5 tys. minut oraz blokada magistrali kolejowej E20 – to skutki wypadku w Nowej Suchej (woj. mazowieckie). Doszło do niego z winy kierowcy ciężarówki, który zlekceważył sygnalizację świetlną na przejeździe kolejowo-drogowym.

Do zdarzenia w Nowej Suchej doszło 26 listopada 2024 r. o godzinie 12.30. Wypadek zarejestrowały kamery. Na nagraniu widać jak kierowca ciężarówki popełnia szereg błędów doprowadza do zderzenia z pociągiem PKP Intercity. Ciężarówka początkowo zatrzymała się z innymi samochodami przed zamkniętym przejazdem. Kiedy rogatki zostały podniesione, samochody ruszyły na przejazd. Po chwili jednak sygnalizator włączył się ponownie, ponieważ zbliżał się kolejny pociąg. Pomimo włączonego pulsującego czerwonego światła na sygnalizatorze, przy nie w pełni podniesionych rogatkach (wjazd na przejazd możliwy jest tylko wtedy, gdy sygnalizatory są całkowicie wyłączone, a rogatki ustawione pionowo) kierowca wjechał na przejazd. Wyłamał przy tym rogatkę wjazdową. Następnie kierowca zatrzymał pojazd na torach. PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że w takiej sytuacji należało opuścić przejazd wyłamując także rogatkę zjazdową.

W następnej kolejności kierowca wysiadł z pojazdu i nieporadnie próbował machać do maszynisty nadjeżdżającego z dużą prędkością składu PKP Intercity. Pociąg nie zdołał wyhamować. Doszło do zderzenia, w wyniku którego zniszczona została ciężarówka oraz przód zespołu trakcyjnego kolejowego przewoźnika.

Skutki wypadku:

  • 7 rannych pasażerów,
  • Zniszczenia infrastruktury kolejowej (koszt naprawy zniszczonej nawierzchni to 0,5 mln zł, – naprawienie zniszczonych urządzeń sterowania ruchem kolejowym będzie kosztować ok. 1,5 mln zł),
  • Zniszczony tabor (straty szacowane na ok. 10 mln zł),
  • Blokada magistrali E20 wczoraj od 12:30 do 19:10,
  • Opóźnienia 210 pociągów na łączną sumę 3,5 tysiąca minut (objazdem pojechało 30 pociągów).

Po wypadku o godz. 19 ruch pociągów między Bednarami a Sochaczewem został wznowiony po jednym torze. Służby techniczne PLK wymieniły przez noc blisko 200 uszkodzonych podkładów. Następnego dnia realizowano dalsze prace, w tym regulowanie toru przy pomocy podbijarki. Do wykonania robót niezbędny jest demontaż, a później ponowny montaż nawierzchni drogowej przejazdu.

Kierowca został zatrzymany przez policję. Usłyszał zarzut spowodowania wypadku. Nie przyznał siędo winy.

Rusłana Krzemińska, szefowa biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych poinformowała, że 27 listopada wznowiony został ruch pociągów po drugim torze. – Do czasu naprawy urządzeń sterowania ruchem, na przejeździe będzie obowiązywać ograniczenie prędkości dla pociągów do 20 km/h – dodała Krzemińska.

– Trwa postępowanie, na skutek którego ustalony zostanie sprawca wypadku. Sprawca zostanie obciążony kosztami uszkodzenia infrastruktury, taboru oraz akcji ratunkowej. Choć kary mogą być dotkliwie odczuwalne, są koniecznie: prowadzone z sercem i od wielu lat kampanie i akcje informacyjne nadal nie przynoszą zadowalających efektów, a za taki uznajemy świadomych kierowców, dla których życie i bezpieczeństwo stanowią najwyższą wartość – mówi szefowa biura prasowego zarządcy kolejowej infrastruktury.

Ze statystyk PLK SA. wynika, że 99% wszystkich wypadków na przejazdach powstaje z winy kierowców a 1/3 tych zdarzeń powodują kierowcy zawodowi.

PKP PLK informują o żelaznych zasadach pokonywania przejazdów drogowo-kolejowych:

  • Kiedy zbliżasz się do przejazdu, zwolnij i zachowaj szczególną ostrożność;
  • Zawsze zatrzymuj się przed znakiem STOP lub migającym czerwonym światłem;
  • Gdy rogatki zamknęły się lub nawet dopiero opadają – nigdy nie próbuj ich omijać. Poczekaj, aż znowu będą w pełni podniesione, a sygnalizator się wyłączy – dopiero wtedy kontynuuj jazdę;
  • Nie wjeżdżaj na tory, jeśli nie masz możliwości zjazdu z drugiej strony;
  • Jeśli jesteś zagrożony na przejeździe lub jesteś świadkiem niebezpiecznej sytuacji – skorzystaj z Żółtej Naklejki PLK na rogatce. Widnieje na niej numer telefonu dyżurnego ruchu oraz numer przejazdu. Należy poinformować pracownika kolei o zaistniałej sytuacji.
Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane