Kuźnieckie Zagłębie Węglowe, położone w obwodzie kemerowskim i nowosybirskim, produkuje 70 proc. całego rosyjskiego węgla kamiennego przeznaczanego na eksport. W związku z rosnącą sprzedażą paliwa, rosną też jego przewozy. O możliwościach usprawnienia transportów dyskutowano 13 czerwca w Kemerowie.
W Kuźnieckim Zagłębiu Węglowym (Kuzbas) odbyło się spotkanie przedstawicieli rosyjskich przedsiębiorstw zaangażowanych w transporty węgla. Uczestniczyli w nim: Aleksiej Szilo, zastępca dyrektora generalnego, kierownik Centrum Usług Transportu Korporacyjnego Kolei Rosyjskich (RŻD), Siergiej Ciwiliew, gubernator regionu Kemerowo, Denis Rahimdżanow, pierwszy zastępca szefa Kolei Zachodniosyberyjskiej oraz dyrektorzy lokalnych spółek górniczych i firm kolejowych.
Według relacji RŻD, uczestnicy spotkania omówili kwestie planowania załadunku węgla oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. Aleksiej Szilo poinformował zebranych, że w ciągu pięciu pierwszych miesięcy tego roku pociągami przewieziono 160 mln ton węgla, co oznacza wzrost o 0,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku 2018. Do wzrostu przewozów przyczynił się eksport „czarnego złota”, który wzrósł w omawianym okresie o 6 proc.
Kopalnie Kuzbasu sprzedały na eksport 62,9 mln t węgla kamiennego. To prawie 70 proc. całego węgla sprzedawanego przez rosyjskie spółki wydobywcze za granicę. Węgiel najczęściej trafia do odbiorców w kierunku północno-zachodnim (wzrost o 11,3 proc.) oraz wschodnim (wzrost o 3,1 proc.).
W ramach długoterminowych planów transportu węgla, RŻD przewidują w tym roku wzrost przewozów paliwa o 1,5 proc. Prognozy są umiarkowane ze względu na utrudnienia na liniach kolejowych, spowodowanych pracami remontowymi i modernizacyjnymi na torach długości 6300 km. W samym III kwartale 2019 r. we wschodnich rejonach Rosji w remoncie będzie 986 km torów.
– Przygotowujemy infrastrukturę, aby była gotowa do przewozu coraz większych ilości węgla z Kuzbasu do nabywców – powiedział Aleksiej Szilo.
Dla producentów węgla najbardziej perspektywicznym kierunkiem jest Daleki Wschód. W ciągu ostatnich 6 lat masa pociągów towarowych na linii Kolei Zachodniosyberyjskiej zwiększyła się średnio o 126 ton, a liczba ciężkich pociągów wzrosła o 30 proc.
Aby przewozić węgiel coraz szybciej i na coraz większe odległości, RŻD planują wykorzystać posiadane rezerwy, w tym rzadko uczęszczane linie kolejowe.
Koniec świata. Bardziej opłaca się przywozić do nas węgiel z Syberii niż produkować polski. Żeby to jeszcze było neutralne dla środowiska…