Kolejowy przewoźnik obsługujący porty morskie, podsumował działalność operacyjną za trzy kwartały 2019 r. W tym czasie Loconi Intermodal przewiózł 164 tys. TEU, co w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym oznacza wzrost o 26 proc. Do końca roku firma planuje osiągnąć rekordową liczbę przewiezionych kontenerów – 220 tys.
Firma specjalizuje się w obsłudze polskich portów morskich, które odnotowują rekordy przeładunków, chociaż w ostatnich miesiącach ta dynamika zaczęła spadać.
Według Loconi, osiągane wzrosty to efekt organicznego przenoszenia ładunków z dróg na kolej. Niemniej ilość ładunków wywożonych z portów koleją jest wciąż w Polsce mała, w porównaniu do ładunków transportowanych ciężarówkami (od 65 do 80 proc.).
– W ciągu zaledwie trzech lat udało nam się podwoić poziom realizowanych obrotów. W przewozach intermodalnych kluczowe jest wypracowanie i wykorzystanie efektu skali. Przy odpowiednim poziomie obrotów spadają koszty jednostkowe i jednocześnie zwiększa się rotacja taboru kolejowego. Jednak to, co jest dla nas szczególnie istotne w tych wzrostach, to fakt, że coraz więcej klientów decyduje się związać z nami długoterminowo. Co w tym sektorze usług nie jest tak oczywiste, tym bardziej że konkurujemy z przewoźnikami drogowymi – opowiada Lidia Dziewierska, prezes Loconi Intermodal.
Przy długoterminowej współpracy z kontrahentami spółka znacznie łatwiej jest planować zasoby, obsłużyć sezonowe wzrosty wolumenowe oraz wypracować scenariusze funkcjonowania na wypadek opóźnień statków czy też kongestii w portach.