Szwajcarski MSC – największa linia żeglugowa na świecie, wprowadza dla europejskich klientów „dopłatę za operację awaryjną” (Emergency Operation Surcharge) w wysokości od 500 do 2000 dolarów za transport kontenera na pokładzie jej statków zmierzających do Ameryki Północnej i Południowej. Dopłata związana jest z kryzysem wywołanym przez ataki terrorystów na statki na Morzu Czerwonym.
Niedawno informowaliśmy, że z powodu ataków bojowników Huti na kontenerowce przepływające przez Morxe Czerwone do Kanału Sueskiego, przewoźnicy rezygnują z tej najkrótszej przeprawy między Azją i Europą. Kontenerowce kierowane są drogą okrężną dookoła kontynentu afrykańskiego, co wydłuża to transport towarów z Chin czy Wietnamu do Europy nawet o 15 dni.
Operatorzy kontenerowców naliczają też dodatkowe opłaty, co ma zrekompensować im m.in. dodatkowy koszt paliwa. W efekcie stawki za transport kontenera z Azji do Europy wzrosły prawie trzykrotnie. Ale na tym podwyżki się nie kończą.
Największa linia żeglugowa na świecie – MSC poinformowała, że od 1 lutego 2024 r. wprowadza dopłaty za operację awaryjną (Emergency Operation Surcharge). Zostaną one naliczane na trasach z Europy Zachodniej oraz Skandynawii i krajów rejonu Morza Bałtyckiego (statki MSC zawijają do Gdyni i Kłajpedy), a także z basenu Morza Śródziemnego i portów nad Adriatykiem – do USA, Kanady, Meksyku, Portoryko i na Bahamy.
Fragment komunikatu MSC:
– Ze względu na zwiększone ryzyko podczas przeprawy przez Morze Czerwone zostaliśmy zmuszeni do zmiany trasy statków przez Przylądek Dobrej Nadziei. Wpłynie to na naszą efektywność operacyjną i ma bezpośredni wpływ na ponoszone przez nas koszty ze względu na uruchomienie dodatkowych statków, potrzebnych do utrzymania harmonogramu realizowanych połączeń. Chodzi o zachowanie aktualnego poziomu świadczonych usług.
Wysokość dopłat za transport kontenerów
Europa Północna, Skandynawia i kraje bałtyckie:
- kontener 20’ – 500 dolarów,
- kontener 40′ – 1000 dolarów,
- kontener chłodnia – 1000 dolarów.
Morze Śródziemne i Adriatyk:
- kontener 20’ – 1200 dolarów,
- kontener 40′ – 1500 dolarów,
- kontener chłodnia – 2000 dolarów.
Szwajcarska firma poinformowała też, że dotychczasowe opłaty za transport wciąż obowiązują, niezależnie od zaplanowanych dopłat. Więcej informacji kontrahenci MSC otrzymają w biurach tej linii żeglugowej.