Z początkiem lipca uruchomione zostało nowe połączenie feederowe (dowozowe) pomiędzy Gdynia Container Terminal (GCT) / Hutchison Ports Gdynia a portem w Hamburgu.
GCT, należący do globalnego operatora logistycznego Hutchison Ports został dodany jako port dowozowy (feederowy) przez przewoźnika X-Press Feeders do serwisu GPX (Germany Poland X-press).
Wspomniany serwis X-Press Feeders z częstotliwością jednego zawinięcia w tygodniu łączy porty w relacji: Hamburg – Gdynia – Gdańsk – Hamburg. Połączenie obsługiwane jest przez kontenerowiec X-Press Mulhacen. Jest to kontenerowiec, zbudowany w 2008 roku, który pierwotnie nosił nazwę Fresena Sailor. Od sierpnia 2017 roku jednostka pływa pod banderą Malty. Jej nośność wynosi 801 TEU. Długość całkowita jednostki to 141,6 metra, szerokość 20,6 metra natomiast zanurzenie 6,6 metra.
30 czerwca statek ten po raz pierwszy zawinął do gdyńskiego terminalu. Na jego pokładzie znajdowały się kontenery zmierzające przez Hamburg do terminalu CGT, który od drugiego kwartału 2020 jest domyślnym terminalem HMM (Hyundai Merchant Marine) w naszym regionie. W poniedziałek 6 lipca statek Mulhacen ponownie stanął na redzie przed wejściem do gdyńskiego portu.
Nawiązanie współpracy pomiędzy X-Press Feeders i GCT ma wzmocnić różnorodność oraz dostępność połączeń morskich dla klientów tego gdyńskiego terminalu. Pierwszym armatorem korzystającym z nowego połączenia został Ocean Network Express (ONE) japoński przewoźnik, którego stworzyły trzy firmy: Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui O.S.K. Lines i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha. W sierpniu 2018 r. ONE uruchomił swoje biuro w Gdańsku.
Zadaniem portu feederowego czyli dowozowego jest zapewnienie ładunkom przemieszczanym drogą morską możliwości zmiany środka transportu. Wykonuje się w takich portach jedynie czynności przeładunkowo-składowe. Nie odbiera się ani nie nadaje nowych przesyłek.
Funkcjonowanie takich usług częściej spotykane w Europie Zachodniej, niemniej już w czerwcu 2017 roku Port Gdańsk poinformował, że firma Unifeeder A/S uruchomiła nowy cotygodniowy serwis dowozowy z portu Gdańsk. Statki armatora z ładunkiem kontenerów zawijać miały raz w tygodniu do Gdańska, a następnie do portów St. Petersburg w Rosji i Kotka w Finlandii.