Przewoźnik kolejowy organizuje przetarg nieograniczony na wykonanie w okresie trzech miesięcy ogółem 300 napraw okresowych (poziom P4 i P5) wagonów towarowych serii Eanos wraz z niezbędnymi pracami dodatkowymi. Zamówienie PKP cargo może być podzielone na części, ale jeden wykonawca musi podjąć się naprawy nie mniej niż 50 sztuk wagonów. Termin składania ofert w postępowaniu upływa 9 lipca 2021 r. godz. 11:00.
Jako wagony Eanos oznaczane są czteroosiowe węglarki typu normalnego przeznaczone do przewozu masowych ładunków sypkich (piasek, ruda, węgiel, kruszyw) oraz ładunków o masie skupionej. Są to ładunki o stosunkowo niewielkiej objętości, ale dużej masie. Ładowność Eanos może sięgać 61 ton na powierzchni 36 mkw.
Pudło i ostoja wagonu Eanos są konstrukcji spawanej, z blach i profili stalowych. Pojazdy te przystosowano do kursowania z prędkością 100 km/h zaś w stanie próżnym do 120 km/h. Ich rozładunek odbywać się może ręcznie przez drzwi, czerpakiem lub na wywrotnicy bocznej. Załadunek może być prowadzony dowolną metodą.
Przed tygodniem w wywiadzie dla PAP Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo powiedział, że spółka ma 55 tys. wagonów, ale stan techniczny części z nich powoduje, że nie nadają się do remontu i zostaną przeznaczone do utylizacji. – „Będziemy ogłaszać przetargi na ich sprzedaż na złom” – zapowiedział Warsewicz, nie precyzując ile wagonów i kiedy zostanie zezłomowanych.