Intermodalni operatorzy: Loconi Intermodal oraz Baltic Rail zawiązali sojusz, którego celem jest utworzenie mostu transportowego między terminalem kontenerowym BCT Gdynia i słoweńskim Portem Koper. Inicjatywa daje możliwość transportu ładunków między krajami basenu Morza Śródziemnego i Skandynawią.
BCT Gdynia informuje, że inicjatywa ma być oparta oparta o obecnie funkcjonujące serwisy intermodalne i morskie. Od lipca Loconi uruchamia nowy serwis kolejowy z BCT do Wrocławia. Z kolei Baltic Rail od dawna oferuje połączenie z Wrocławia do Kopru. W ten sposób zostaną połączone porty na dwóch krańcach Europejskiego Korytarza Bałtyk-Adriatyk, co otwiera efektywną drogę transportową z krajów basenu Morza Śródziemnego do Skandynawii (i odwrotnie).
„Obecnie wiele linii żeglugowych oferuje takie połączenia transportując kontenery wokół kontynentu europejskiego z dwoma (lub więcej) przeładunkami w portach bazowych, co daje całkowity czas przewozu 20-30 dni. Zastosowanie szybkiego i częstego połączenia kolejowego w poprzek kontynentu oraz wykorzystanie obecnych morskich połączeń bliskiego zasięgu jakie obsługujemy w BCT i Koprze, spowoduje skrócenie czasu przewozu kontenerów na tej trasie o połowę. Na przykład czas przewozu z portów Izraela i Egiptu do portów szwedzkich wyniesie ok. 14 dni, a Turcji tylko 10 dni. Koszt przewozu z zastosowaniem mostu lądowego Koper- BCT Gdynia, nie odbiega znacząco od poziomu stawek morskich” – czytamy w komunikacie BCT Gdynia.
W połączeniu portów Adriatyku i Bałtyku wykorzystane będą istniejące połączenia, czyli przedsięwzięcie nie wymaga nowych inwestycji. Inicjatywa Mostu jedynie łączy je i koordynuje w jedna kompleksową usługę.