Przewoźnicy kolejowi mają więcej nowego taboru

Pociąg kontenerowy PKP Cargo na szlaku
Tomasz Kowal

W 2023 roku, po raz pierwszy od 2018 r., wzrosła liczba wagonów towarowych – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Na rynku było 83 761 wagonów (o 332 więcej niż rok wcześniej). Liczba wszystkich pojazdów należących do operatorów towarowych wzrosła zaś o 501 do 87 973 egzemplarzy.

W 2023 r. zwiększyła się liczba wszystkich rodzajów dostępnych lokomotyw, ale największe wzrosty dotyczyły lokomotyw elektrycznych i dwunapędowych. Przewoźnicy chętnie wykorzystują ten drugi rodzaj pojazdów ze względu na ich uniwersalność. Umożliwiają one poruszanie się na sieci zelektryfikowanej, jak i w miejscach, gdzie konieczne jest korzystanie z silnika spalinowego.

Więcej spalinówek na trasach

Wraz ze wzrostem liczby lokomotyw dwunapędowych i elektrycznych, spadło wykorzystanie tych pojazdów – odpowiednio z 56,8% do 51,4% oraz z 94,8% do 88,9%. Wśród wszystkich pojazdów trakcyjnych wzrost wykorzystania w 2023 r. miał miejsce tylko w przypadku lokomotyw spalinowych (z 62,5% do 71%).

W 2023 r. po raz pierwszy nie spadła liczba wagonów towarowych w stosunku do lat poprzednich. Od 2018 r. trwał bowiem trend sukcesywnego spadku liczby tych pojazdów na rynku. W 2023 r. było ich 83 761 szt. (83 429 szt. w 2022 r.). Na 11 rodzajów wagonów tylko dla czterech (węglarki E i F, wagony z otwieranym dachem T, cysterny Z) zmniejszył się stan posiadania.

Przewoźnicy modernizują własny tabor, ale również inwestują w zakup nowych pojazdów. Zwiększyła się liczba nowych lokomotyw elektrycznych. Dzięki temu spadł średni wiek tych pojazdów z 33,8 lat w 2022 r. do 30,4 w 2023 r. W przypadku niektórych pojazdów doczepnych, takich jak wagony węglarki budowy normalnej, wagony kryte budowy normalnej i specjalnej oraz wagony platformy budowy normalnej na osiach również zmniejszył się ich średni wiek, a w pozostałych przypadkach ten wzrost nie był wysoki.

Lepsze warunki pracy maszynistów

Na komfort pracy maszynistów w przewozach towarowych wpływa m.in. wyposażenie pojazdów trakcyjnych. W 2023 r. wzrósł udział lokomotyw elektrycznych i spalinowych wyposażonych w kamery czołowe. W przypadku lokomotyw elektrycznych był to wzrost z 20,6% do 29,8%, a w przypadku spalinowych z 32,7% do 36,3%. Wzrósł również z 1,3% do 8,6% udział lokomotyw dwunapędowych wyposażonych w kamery wewnętrzne.

W klimatyzację wyposażonych było 41,3% lokomotyw elektrycznych (4,8 punktu procentowego więcej niż w 2022 r.), 40% spalinowych (1,1 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.) i 88,6% dwunapędowych (11,4 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.). Toaleta w lokomotywach spalinowych i elektrycznych nadal jest rzadkością – stanowiła ona wyposażenie jedynie 0,2% lokomotyw elektrycznych, a w lokomotywach spalinowych nie występowała w ogóle. Za to w lokomotywach dwunapędowych toalety zainstalowane są w 54,3% pojazdów.

 

 

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane