PKP Cargo traci przewozy oraz udziały w rynku

PKP CARGO

W 2019 r. w kolejowych przewozach towarowych liderem było tradycyjnie PKP Cargo, ale udziały grupy logistycznej w rynku były rekordowo niskie. Pod względem wykonanej pracy przewozowej udział przewoźnika wyniósł ok. 44 proc., a pod względem przewiezionej masy tylko 40-proc. Na miejsce dawnego monopolisty wchodzą mniejsze spółki.

PKP Cargo podsumowało wyniku operacyjne w minionym roku. Pociągi grupy przewiozły na krajowym rynku 98,4 mln ton towarów, co oznacza spadek o 11,2 proc. w odniesieniu do 2018 r. Praca przewozowa wykonana przez Grupę w tym okresie wyniosła 24,7 mld tkm i była niższa o 14,7 proc. r/r.

W samym grudniu 2019 r. Grupa PKP Cargo przewiozła na krajowym rynku 6,8 mln ton towarów, co oznacza spadek aż o 19,2 proc. w stosunku do grudnia 2018 r. Praca przewozowa wykonana przez Grupę wyniosła 1,7 mld tkm (-25,1 proc. r/r).

– Mamy za sobą trudny rok dla branży kolejowych przewozów towarowych w Polsce, ale zdaniem ekspertów i analityków ten rok powinien już być lepszy. To dlatego, że zapowiadana jest poprawa otoczenia makroekonomicznego, które będzie sprzyjać przewozom towarowym na kolei. Mam tu na myśli zwłaszcza wzrost realizowanych inwestycji infrastrukturalnych – komentuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Urząd Transportu Kolejowego poinformował, że PKP Cargo zakończyło rok 2019 z udziałem ponad 40 proc. wg masy oraz prawie 44 proc wg pracy przewozowej. To najniższe udziały kolejowej grupy w historii. Jeszcze cztery lata wcześniej (w 2015 r.) do PKP Cargo należało 55,9 proc. udziału w rynku względem pracy przewozowej i 47,8 proc. pod względem masy. Równe 50 proc. rynku (pod względem pacy) przewoźnik stracił w 2018, kiedy jego udział wyniósł 48,36 proc.

– Rośnie jednak udział mniejszych przewoźników – zauważa UTK. – W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1 proc., przetransportowali łącznie 13 proc. masy ładunków – czytamy w raporcie regulatora. W 2019 r. przewozy ładunków zrealizowało ośmiu nowych przewoźników.

W przypadku pracy przewozowej łączny udział małych przewoźników wyniósł 10 proc. Mniejsi przewoźnicy to np. operatorzy logistyczni, którzy obecnie sami realizują przewozy do terminali, przedsiębiorstwa dla których przewozy kolejowe stanowią działalność pomocniczą oraz przewoźnicy należący do międzynarodowych przedsiębiorstw działających w wielu krajach Europy.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane