Statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły 16,8 mln ton ładunków, czyli o o 2,2 mln ton więcej niż w 2018 r. Wzrost o 15,5 proc. przewiezionych towarów PŻM osiągnęła mimo trudnego rynku z powodu niskich stawek frachtowych.
PŻM tłumaczy, że dodatkowo wszyscy armatorzy zmuszeni byli w zeszłym roku do ponoszenia dużych, dodatkowych kosztów, związanych z dostosowaniem statków do nowych przepisów (konieczność montażu urządzeń do neutralizowania organizmów morskich w wodach balastowych).
Jeśli chodzi o strukturę ładunkową, PŻM w 2019 r. najwięcej przewiozła zboża (4,1 mln ton i wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 20,8 proc.) oraz nawozów sztucznych (1,8 mln ton, wzrost aż o 61,9 proc.). Sporo przewieziono także szczególnie wysoko wycenianego ładunku, czyli wyrobów stalowych (576 tys. ton, wzrost o 24,7 proc.).
Struktura przewozów pozostałych ładunków przedstawia się następująco : śruta drewniana – 746 tys. ton, fosforyty – 703 tys. ton, kategoria określana jako “inne” – 482 tys. ton, sól drogowa – 316 tys. ton, ruda żelaza – 95 tys. ton, siarka – 55 tys. ton, węgiel i koks – 45 tys. ton.
Dodatkowe 7,9 mln ton ładunków (wzrost o 7 proc.) statki PŻM przewiozły na rachunek czarterujących w ramach umów typu time-charter, gdzie frachty pobierane są nie za ilość ton ale za ilość dni czarteru.