Według statystyk policji w 2023 roku kierowcy ciężarówek byli sprawcami blisko 1500 wypadków, co stanowiło blisko 8 proc. wszystkich zdarzeń drogowych, z tragicznym bilansem ponad 190 ofiar śmiertelnych (12 proc.) i ponad 1700 rannymi (8 proc.). Jakie są prawne konsekwencje takich zdarzeń i z czym musi się liczyć kierowca, który spowoduje wypadek? Odpowiedzi udzielają eksperci Inelo z Grupy Eurowag.
Według raportu PITD 19 proc. kierowców zawodowych odczuwa stały stres w pracy. Zmęczenie, monotonia, długie godziny spędzane za kierownicą oraz presja czasu sprawiają, że nawet najmniejsze rozproszenie może prowadzić do tragicznych w skutkach wydarzeń. Nie da się ukryć, że kierowcy zawodowi każdego dnia stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z pracą za kółkiem – stresem, zmęczeniem, a także koniecznością zachowania przy tym pełnej koncentracji, aby uniknąć potencjalnych zagrożeń.
Rutyna prowadzi do poważnych błędów
Przykładem, który ukazuje, jak nieprzewidziane sytuacje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, jest wypadek w Łodzi, gdzie 42-letni kierowca wywrotki nie opuścił naczepy i zahaczył nią o górną bramownicę, niszcząc znaki drogowe.To zdarzenie pokazuje, że rutyna zawodowa może prowadzić do błędów i utraty czujności, przez co narażeni na niebezpieczeństwo są również inni uczestnicy ruchu. Kto ponosi pełną odpowiedzialność za sytuacje na drodze i ewentualne szkody wyrządzone podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych?
– Odpowiedzialność pracownika za szkody wobec pracodawcy jest jasno określona w polskim Kodeksie pracy. Pracownik odpowiada zarówno za straty wyrządzone umyślnie, jak i te wynikające z zaniedbania obowiązków służbowych. W przypadku celowego działania kierowca ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie szkody. Z kolei nieumyślne postępowanie związane z zaniedbaniem obowiązków zwykle ogranicza się do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia zgodnie z art. 119 Kodeksu pracy – mówi Łukasz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.
Ireneusz Czulak z Inelo dodaje również, że jeśli kierowca zaniedbał obowiązki i wyrządził szkody w wypadku komunikacyjnym, to ponosi konsekwencje nie tylko wobec pracodawcy, ale również wobec osób trzecich – Odpowiedzialność ta może dotyczyć nie tylko szkód majątkowych, takich jak np. uszkodzenie pojazdu czy sprzętu, ale także szkód osobowych, czyli obrażenia ciała oraz utratę życia – mówi Czulak.
OC nie zawsze korzystne dla kierowcy
Kierowcy zawodowi mogą liczyć na ochronę w postaci ubezpieczenia OC pojazdów. To właśnie ono w dużej mierze pokrywa koszty odszkodowań w przypadku wypadków. Warto jednak pamiętać, że taka ochrona nie zawsze działa w pełni na korzyść kierowcy. W sytuacji, gdy ubezpieczyciel uzna, że kierowca działał niezgodnie z przepisami, może dochodzić zwrotu kosztów od kierowcy w ramach tzw. regresu ubezpieczeniowego. – Oznacza to, że firma ubezpieczeniowa ma prawo żądać od kierowcy zwrotu wypłaconego odszkodowania, jeśli wypadek był spowodowany rażącym zaniedbaniem obowiązków lub działaniem umyślnym, np. prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu – podkreśla Ireneusz Czulak.
W większości zdarzeń drogowych dużą rolę odgrywa czynnik ludzki – dotyczy to wszystkich użytkowników dróg, w tym także kierowców ciężarówek. W jaki sposób można minimalizować ryzyko wypadków? Na pewno warto, aby pracodawcy zwracali większą uwagę na warunki pracy kierowców. Ważna jest również inwestycja w bezpieczeństwo i ochronę życia. Istotną rolę odgrywają w tym narzędzia dla transportu, które wpływają na warunki i komfort pracy truckerów.
– Tylko chwila nieuwagi wystarczy do spowodowania wypadku, w szczególności, gdy pokonuje się setki kilometrów w miesiącu. W takich okolicznościach wsparcie w postaci narzędzi, które pozwalają lepiej oceniać przejazd, mieć kontakt z kierowcą w czasie rzeczywistym i móc reagować na nagłe sytuacje od razu – jest nieocenione. Niejednokrotnie wydarzenia na drodze pokazują, że technologie działają w służbie kierowcy i mogą również pomóc w krytycznych sytuacjach – komentuje Łukasz Włoch.
Kierowcy potrzebują psychologa
Przykładem może być jedna z sytuacji, którą nagłaśniały grupy branżowe na Facebooku, gdzie właściciel firmy próbował namierzyć auto po to, aby zdążyć udzielić kierowcy niezbędnej pomocy medycznej.
Aby minimalizować ryzyko na drogach, trzeba zadbać również o specjalistyczne szkolenia dla kierowców z zakresu bezpieczeństwa. Warto jednak zastanowić się, czy wsparcie psychologiczne nie powinno być stałym elementem benefitów, zwłaszcza że presja związana z terminowością dostaw czy izolacja od rodziny mogą negatywnie wpływać na stan psychiczny kierowców. Wielu z nich potrzebuje pomocy, zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i psychologicznych. Coraz więcej organizacji oraz firm transportowych zaczyna dostrzegać te problemy, jednak wsparcie w tym zakresie wciąż jest niewystarczające.