Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. rozwoju produktu na Europę w C.H. Robinson, przyjrzał się wydarzeniom, które ukształtowały branżę transportową w mijającym roku i przygotował jego podsumowanie, a przedstawił także prognozy na 2025 rok.
Branża logistyczna jest niezwykle wrażliwa na zmiany polityczne i gospodarcze, co wymaga od działających w niej podmiotów proaktywności i perspektywicznego myślenia. Znaczący wpływ na zarządzanie łańcuchem dostaw ma krajobraz polityczny, w tym surowe wymogi Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także konflikty geopolityczne. Ograniczenia te zachęcają do stosowania zrównoważonych metod, jednak dynamika geopolityczna nadal zakłóca szlaki handlowe i wpływa na stabilność operacyjną branży.
ETS składnia do bycia eco
Rozszerzenie w 2024 r. unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) na branżę transportu drogowego zachęciło firmy logistyczne do stosowania bardziej ekologicznych technologii i wydajniejszych procesów. Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych przyspieszyło proces przechodzenia na korzystanie w branży logistycznej z pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, co przyczynia się do zwiększenia zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Ponadto oczekuje się, że ponowna obecność Donalda Trumpa na stanowisku prezydenta Stanów Zjednoczonych przyczyni się do wprowadzenia nowej dynamiki w międzynarodowej polityce handlowej, co może mieć wpływ na transatlantyckie operacje logistyczne i środowiska regulacyjne.
Z ekonomicznego punktu widzenia, stan europejskiej gospodarki, warunki na rynku pracy oraz kwestie związane z zarządzaniem zdolnościami przewozowymi przewoźników mają znaczący wpływ na wydajność łańcucha dostaw. Integracja obecnych technologii oraz ich cyfryzacja poprawia naszą zdolność do negocjowania tych aspektów, otwierając szanse na wzrost optymalizacji działań i odporności na niespodziewane problemy. W 2024 r. wysiłki banków centralnych mające na celu kontrolowanie inflacji podniosły koszty pożyczek, wpływając na inwestycje logistyczne i koszty operacyjne. Napięcia geopolityczne i ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały poważne zakłócenia, skutkujące opóźnieniami oraz wyższymi kosztami dla branży transportowej i logistycznej. Wahania cen paliw, wynikające z przechodzenia na odnawialne źródła energii, miały wpływ na koszty transportu i planowanie operacyjne.
Rok 2024 w branży transportowej
Europejska branża transportu drogowego w 2024 r. wykazała się odpornością i zdolnością do adaptacji w obliczu różnych wyzwań. Wśród kluczowych trendów i zmian wymienić można:
1. Wielkość i wzrost rynku:
◦ Wielkość europejskiego rynku transportu drogowego towarów szacuje się na około 496,83 mld euro w 2024 roku.
◦ Branża logistyczna odnotowała stały wzrost, napędzany zwiększonym popytem w takich branżach jak produkcja, handel elektroniczny i handel detaliczny.
2. Postęp techniczny:
◦ Zaobserwowano znaczące inwestycje w cyfrowe platformy transportowe.
◦ Firmy coraz częściej stosują rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu optymalizacji tras i poprawy efektywności paliwowej.
3. Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju:
◦ Duży nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój, a wiele firm inwestuje w ciężarówki elektryczne i napędzane wodorem w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
◦ Presja regulacyjna i zapotrzebowanie konsumentów popychają branżę w kierunku bardziej ekologicznych praktyk.
4. Wyzwania:
◦ Branża stoi w obliczu wyzwań, takich jak niedobór kierowców, rosnące koszty paliwa i zatory na głównych trasach.
◦ Firmy wdrażają strategie mające na celu złagodzenie tych problemów, w tym lepsze zarządzanie siłą roboczą i inwestycje w paliwa alternatywne.
Przewidywania na rok 2025
Patrząc w przyszłość do 2025 r., oczekuje się, że kilka kluczowych trendów i prognoz będzie kształtować europejską branżę transportu drogowego:
1. Wzrost rynku:
◦ Przewiduje się, że zakumulowany średni roczny wzrost rynku (CAGR) wyniesie 3,24%, osiągając wartość około 601,59 mld euro do 2030 roku.
◦ Wzrost będzie napędzany przez dalszy rozwój handlu elektronicznego i handlu transgranicznego w Europie.
2. Integracja techniczna:
◦ Coraz powszechniejsze stosowanie rozwiązań logistycznych bazujących na sztucznej inteligencji zwiększy wydajność i obniży koszty operacyjne.
◦ Cyfrowe platformy transportowe staną się bardziej powszechne, ułatwiając lepszą koordynację i przejrzystość w łańcuchu dostaw.
3. Inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju:
◦ Nacisk na zrównoważony transport będzie się nasilał, a coraz więcej firm będzie przechodzić na pojazdy elektryczne i paliwa alternatywne.
◦ Rządy i organy regulacyjne prawdopodobnie wprowadzą bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, co dodatkowo przyczyni się do przyjęcia zielonych technologii.
4. Wyzwania operacyjne:
◦ Niedobór kierowców pozostanie kluczową kwestią, skłaniając firmy do inwestowania w programy szkoleniowe oraz lepsze warunki pracy.
◦ Rosnące koszty paliwa i niepewność gospodarcza mogą stanowić wyzwanie, ale firmy będą nadal badać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i technik obniżających koszty.
5. Perspektywa klientów
Wyzwania:
• Zarządzanie kosztami – Rosnące koszty operacyjne wynikające z presji ekonomicznej i zgodności z przepisami.
• Zrównoważony rozwój – Spełnianie rygorystycznych wymogów zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności.
• Zakłócenia w łańcuchu dostaw – Radzenie sobie z zakłóceniami spowodowanymi napięciami geopolitycznymi i niepewnością gospodarczą.
Potrzeby:
• Wydajność i przejrzystość – Zapotrzebowanie na wydajne, przejrzyste rozwiązania logistyczne zapewniające widzialność w czasie rzeczywistym.
• Zrównoważony rozwój – Ekologiczne opcje logistyczne zapewniające zgodność z przepisami i korporacyjnymi celami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
• Odporność – Skuteczne strategie zarządzania zakłóceniami i zapewnienia ciągłości.