Polska obejmuje przewodnictwo w międzynarodowej organizacji Unii Izby Łaby i Odry. To zrzeszenie gospodarcze obejmuje regiony Polski, Czech i Niemiec. Zakres działania Izby to blisko milion przedsiębiorstw, a organizacje zrzeszone w Izbie łączy wspólnota interesów dotyczących gospodarki morskiej, infrastruktury, turystyki czy rynku pracy.
Sekretariat Generalny Unii znajduje się przy Izbie Przemysłowo-Handlowej Wschodniej Brandenburgii we Frankfurcie nad Odrą, będącym jednocześnie centrum regionu, który obejmuje Unia. Po przejęciu prowadzenia sekretariatu generalnego przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie prezesem Unii zostanie Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. Natomiast Sekretarzem generalnym będzie Piotr Wolny, dyrektor PIG. Szczecin stanie się rezydentem Unii od 1 stycznia 2022.Półm
Zacieśnienie węzłów gospodarczych
Do Unii należą między innymi dwie największe Izby z Niemiec – z Berlina i Hamburga. Ponadto izby z: Lipska, Magdeburga, Rostoku, Drezna, Wrocławia, Poznania, Opola, Gorzowa, Liberca i Cieplic.
– Transgraniczna gospodarka boryka się z szeregiem spraw, które trzeba rozwiązać. Pandemia koronawirusa rzuca nam wyzwanie zachowania dobrych relacji międzynarodowych i wymiany handlowej na najlepszym poziomie. Nie bez znaczenia są także interesy poszczególnych sektorów gospodarki, które odgrywają wielką rolę w trzech krajach należących do Unii Izb Łaby i Odry. Moim priorytetem będzie integracja gospodarcza i wyznaczenie wspólnych celów ekonomicznych. Wierzę, że przedsiębiorcy ze Szczecina włączą się do naszej działalności – mówi prezes Hanna Mojsiuk. – Przed nami wielka szansa na zacieśnienie międzynarodowych stosunków gospodarczych, przedsiębiorcy mogą być tego beneficjentami. Pandemia udowodniła nam, że tylko zjednoczeni możemy budować silną gospodarkę. Biznes to konkurencja, ale także współpraca – dodaje.
Stan infrastruktury transportowej regionu Łaby i Odry jest następstwem wieloletniego podziału Europy i uwidacznia braki w połączeniach transgranicznych. – Aby walczyć z tym zjawiskiem Unia stawia na wszystkie środki transportu. Dla Pomorza Zachodniego oznacza to w szczególności rozbudowę szlaku kolejowego Szczecin–Berlin, zagospodarowanie Odry jako śródlądowej drogi wodnej, ale również poprawę transgranicznych połączeń drogowych – mówi Piotr Wolny.
Turystyka wodna
– Turystyka należy do najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego regionu Łaby i Odry oferując wiele atrakcyjnych miejsc pracy. Podmioty z branży turystycznej wnoszą duży wkład w poprawę jakości życia w regionach i wzmacniają przywiązanie mieszkańców do tych terenów. Dobrym przykładem możliwych przedsięwzięć jest wspólny potencjał turystyki wodnej i kulturowej oraz pozytywne doświadczenia z funkcjonowania szlaków rowerowych wzdłuż Łaby i Odry – dodaje dyrektor Wolny.
Ostatnia przestrzeń to rynek pracy. – Brak wykwalifikowanych pracowników jest dużym ryzykiem dla konkurencyjności gospodarki. Polska i Czechy, podobnie jak Niemcy, borykają się w tym zakresie z podobnymi problemami – tłumaczy dyrektor PIG.