DCT Gdańsk wybuduje za 2 mld zł terminal Baltic Hub 3

DCT Gdańsk

W ogłoszonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk postępowaniu konkursowym na dzierżawcę terenów, które powstaną po zalądowieniu obszaru morskiego w granicach portu, zwyciężyła oferta terminalu DCT Gdańsk.

Od momentu rozpoczęcia operacji w 2007 roku DCT Gdańsk wybudował dwa terminale morskie (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU. Wygrany konkurs pozwoli firmie wybudować nowy terminal Baltic Hub 3. Po jego ukończeniu na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.

Baltic Hub 3 rozpocznie działalność w 2024 r.

Rozpoczęcie budowy nowego terminalu zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku. Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.
– Oferta, a następnie wybór tak świadomego inwestora, jakim jest DCT z grupy PSA, tj. jednego z największych na świecie operatorów terminali kontenerowych, świadczy o ogromnym potencjale Portu Gdańsk i polskiej gospodarki. To efekt blisko dwuletniej bardzo skomplikowanej pracy zespołu, który w pierwszej kolejności pracował nad zmianami do ustawy o portach i przystaniach morskich, aby w ogóle możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia, zmianą statutu spółki, a na koniec opracowaniem bardzo skomplikowanej, transparentnej procedury. I udało się (…). Dzięki budowie Baltic Hub Port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk jest zdania, że budowa trzeciego nabrzeża naszego Terminalu Baltic Hub oznacza otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów. – DCT Gdańsk to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek – uważa Baker.

Konkurencja dla Hamburga i Rotterdamu

Zdaniem szefa DCT Gdańsk dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3, Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg – Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk – dodaje Charles Baker.

Nowy terminal kontenerowy Baltic Hub 3 zlokalizowany będzie na wschód od istniejącego nabrzeża T1. Oczekuje się, że inwestycja wyniesie około 2 mld PLN (około 450 mln EUR) i będzie finansowana wyłącznie ze środków własnych DCT oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane