Konsorcjum Budimeksu i Gülermak prowadzi roboty budowlane na linii kolejowej nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Aktualnie z Chin płynie do Gdyni tarcza TBM, która wydrąży tunel na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany o długości niemal 4 kilometrów. Maszyna o wadze ok. 600 ton dotrze do Polski w drugim tygodniu grudnia 2024 r.
Konsorcjum budowlane odebrało maszynę drążącą we wrześniu w Changsha w Chinach. Specjaliści wykonali na miejscu FAT (Factory Acceptance Test) – sprawdzenie zgodności produktu z warunkami umowy przed transportem. Maszyna płynie już drogą morską do Polski. Przypłynie do portu w Gdyni w drugim tygodniu grudnia. Prace rozpocznie wiosną 2025 roku. To pierwsza z dwóch tarcz TBM, które będą pracować na tej budowie. Czterokrotnie większa tarcza o średnicy 16 metrów jest obecnie w końcowej fazie budowy w fabryce.
Konsorcjum Budimeksu i Gülermak prowadzi prace na linii kolejowej nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany od marca 2024 r. . Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak (udział 25 proc.). W ramach kontraktu specjaliści przeznaczyli trzy dni na odbiór techniczny maszyny drążącej TBMS typu EPB o średnicy 4,8 m chińskiej firmy CRCHI oraz wykonali FAT (Factory Acceptance Test).
Modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz
Prace w województwie małopolskim obejmują modernizację linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a jej najdłuższą i najdroższą częścią jest odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany. Modyfikacja tej trasy ma kluczowe znaczenie dla połączenia planowanej linii Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem. Projekt wart 1,93 mld zł netto ma zostać zrealizowany do końca 2026 r.
– Już od ponad pół roku prowadzimy prace na LK nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat. W związku z tym zainwestowaliśmy wspólnie z Gülermak w nową maszynę drążącą. Planujemy dalszy rozwój kompetencji w tym zakresie i samodzielną realizację prac na kolejnych kontraktach – mówi Maciej Olek, członek zarządu, dyrektor budownictwa kolejowego w Budimex S.A.
Onur Erkus, dyrektor działu TBM na Europę w Gülermak dodaje, że tarcza TBM została przygotowana w oparciu o unikalne doświadczenie inżynierów przedsiębiorstwa. – Parametry maszyny dobraliśmy specjalnie do tego zadania, z uwzględnieniem warunków gruntowych, tak aby drążenie przebiegało sprawnie i bezpiecznie. To już nasz szósty TBM w Polsce oraz jeden z niemal 50, którymi nasze zespoły drążyły tunele na całym świecie – podkreśla Erkus.
TBM płynie do Gdyni
W odbiorze maszyny w Chinach brało udział 11 osób, w tym 3 osoby z Budimex i 2 osoby od zamawiającego czyli PKP PLK. Dodatkowo, ze względu na wymogi bezpieczeństwa podczas drążenia, maszyna została przygotowana do certyfikacji ATEX (z fr. ATmosphere EXplosible), którą podczas testów FAT mają potwierdzić przedstawiciele Głównego Instytutu Górnictwa.
Tarcza płynie drogą morską z Chin. Ładunek składa się z 36 części z czego najcięższy jego element waży 87 ton. Sama głowica tnąca (cutterhead) o średnicy 4,8m waży 41 ton. – Całość będzie montowana na miejscu, na placu budowy. TBM będzie drążył tunel około 10 miesięcy. To mniejsza z dwóch maszyn wykorzystywanych na tej budowie. Obecnie w fabryce jest większa siostra – precyzuje Cezary Iwanowski, zastępca dyrektora projektu w Gülermak.
Odbiór zakończył się 4 września, po czym maszyna została zdemontowana i odesłana do portu w Szanghaju, a później drogą morską wysłana do Polski.