17 grudnia 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła postępowanie przetargowe na wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Będzie to jedna z największych inwestycji w historii stolicy Zachodniego Pomorza. Budowa pochłonie 7,5 mld zł a po jej ukończeniu poprawi się dostęp ciężkich pojazdów do Zakładów Chemicznych Police. Skorzystają też porty w Szczecinie i Świnoujściu.
ZOS powstanie w ciągu drogi ekspresowej S6. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w ramach inwestycji powstanie też 5 km tunel pod Odrą w rejonie Polic – najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Budowa ZOS jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
Inwestycja oczekiwana od 3 dekad
Aktualnie Startują przetargi na realizację inwestycji. – Budujemy zachodnią obwodnicę Szczecina. To jest jedna z najważniejszych decyzji inwestycyjnych – jeśli chodzi o drogi krajowe – jakie Ministerstwo Infrastruktury podjęło w tym roku. Na tę decyzję czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i nie tylko. Czekali na to zwykli obywatele, ale także czekała gospodarka i przedsiębiorcy – powiedział minister Dariusz Klimczak. – Nasz region został wreszcie dostrzeżony przez rząd. Ta droga otworzy zupełnie nowy rozdział w historii Szczecina. Czekaliśmy na nią od 30 lat. Dzisiaj proces inwestycyjny wreszcie rusza – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, poseł KO ze Szczecina.
Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. Natomiast z odcinka Police – Goleniów, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą, kierowcy skorzystają w 2032 roku.
Obwodnica wzmocni gospodarkę regionu
Na ukończenie Zachodniej Obwodnicy Szczecina z nadzieją czeka lokalny biznes. – Patrzymy na to zadanie pod wieloma względami. Wybiegając w przyszłość widzimy lepsze warunki dla sektorów: chemicznego, transportowego, turystycznego czy dla życia mieszkańców, którzy nie będą musieli słuchać pod swoimi oknami rumoru robionego przez ciężkie pojazdy. To jednak nie wszystko. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina tworzy Zakłady Chemiczne Police na nowych partnerów biznesowych, a jednocześnie połączy nasze miasto z Bałtykiem i innymi miejscami o wielkich walorach turystycznych – informuje Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, cytowany w komunikacie organizacji.