Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie na dokumentacji budowy toru wodnego do portu w Elblągu. Tym samym rozpoczynają się przygotowania do V etapu budowy przeprawy od kanału na Mierzei Wiślanej. Pierwotnie ostatni odcinek toru miał mieć szerokość 20 metrów, ale władze miasta wynegocjowały z rządem zwiększenie szerokości do 36, aby do portu zawijały większe jednostki.
Tor wodny ma mieć szerokość 36 m i głębokość 5 m na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do portu (na wysokości mostu Unii Europejskiej). Zadanie obejmuje również umocnienie brzegów oraz wybudowanie obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego. Urząd Morski w Gdyni szuka wykonawcy dokumentacji budowy, co z satysfakcją odnotował prezydent Elbląga, Michał Missan.
Elbląg wykorzysta potencjał portu
– To bardzo dobra informacja dla elblążanek i elblążan na początek roku. Materializują się nasze obietnice i rozmowy z przedstawicielami rządu, które prowadzimy od początku kadencji. Jest to oczywiście pierwszy, ale jak ważny krok do rozwoju miasta i wykorzystania potencjału naszego portu – podkreśla Michał Missan.
Prezydent Elbląga wielokrotnie uczestniczył w spotkaniach z przedstawicielami rządu i Urzędu Morskiego w Gdyni, w celu wypracowania najbardziej efektywnych planów dla tej inwestycji. Efektem udanej współpracy jest m.in. zmiana parametrów samego toru wodnego. W pierwotnej koncepcji szerokość rzeki Elbląg w dnie po pogłębieniu miała wynosić zaledwie 20 metrów, w obecnej – 36 metrów. To oznacza, że do Elbląga będą mogły wpływać jednostki, dzięki którym „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” będzie mogła realnie wpłynąć na rozwój elbląskiego portu.
Planu budowy terminali
Samorząd chce w sposób wykorzystać możliwości jakie umożliwi otwarcie Elbląga na Bałtyk. Prezydent miasta zamierza rozwijać infrastrukturę portową i okołoportową. Środki finansowe na realizację tych inwestycji mają pochodzić z zamrożonych na ten cel funduszy unijnych. – Przygotowaliśmy wszelkie niezbędne analizy do renegocjacji funduszy europejskich dla Warmii i Mazur. Mam nadzieję że zakończą się one sukcesem i prawie 200 mln trafi na rozwój elbląskiego portu – poinformował prezydent miasta.
W planach są m.in. budowa nowych terminali przeładunkowych czy modernizacja dróg. Negocjacje z Komisją Europejską mają zakończyć się w marcu 2025 r.
Przypominamy, że niespełna rok temu Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg w ramach IV etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.