GDDKiA zbuduje Drogę Czerwoną do Portu Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia

19 lipca Sejm przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich. To wydarzenie jest szczególnie ważne dla miasta Gdynia oraz dla gdyńskiego portu, ponieważ dzięki zmianie przepisów drogi dostępowe do portów morskich zostaną zaliczone do tzw. dróg krajowych. Oznacza to zwiększenie szans na budowę Drogi Czerwonej – inwestycji o wartości 1,3 mld zł, która poprawi przewozy towarów do i z portu Gdynia, a także odkorkuje miasto.

Przyjęta przez Sejm ustawa (wcześniej została zatwierdzona przez Radę Ministrów) dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów.

Z gdyńskiej perspektywy najważniejsze jest, że dzięki tej ustawie drogi dostępowe do portów morskich wreszcie zostaną zaliczone do tzw. dróg krajowych, a to z kolei oznacza, że wzrosły szanse budowę Drogi Czerwonej przez państwo. Inwestycja nie mogła być dotąd zrealizowana, ponieważ jej koszt (1,3 mld zł) był nie do udźwignięcia dla miasta Gdynia. Po nowelizacji Ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, inwestycję wykona Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ze środków z budżetu państwa.

Niezasłużone utrapienie
Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, podkreśla, że ruch do i z portu odbywał się dotąd po drogach przeznaczonych do obsługi mieszkańców, a nie ciężkiego transportu. W efekcie, zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy ciężarówek tracili nerwy i pieniądze w korkach, a przeciążone jezdnie co chwilę wymagały remontów. Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców – niezasłużone utrapienie. Ustawę, która pozwala na zmianę własności dróg dojazdowych do portów przygotował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

– Bardzo dziękuję panu ministrowi oraz wielu innym zaangażowanym w sprawę osobom za starania i determinację w realizacji tego celu – powiedział Wojciech Szczurek.

O Drodze Czerwonej mówi się od lat. Droga ekspresowa ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się z Via Maris. Projekt wpisuje się tym samym w priorytety Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T, w tym: usunięcie brakujących ogniw i wąskich gardeł, również na odcinkach transgranicznych oraz promowanie efektywnego wykorzystywania infrastruktury transportowej.

Ambitne plany portów
Dla samego miasta oznacza to odciążenie nadmiernie eksploatowanej i wielokrotnie remontowanej Trasy Kwiatkowskiego, a tym samym wyeliminowanie ciężkiego tranzytu z centrum miasta. Przychodząca w sukurs nowelizacja ustawy znacznie przybliża Gdynię do rozwiązania problemu płynnego skomunikowania portu z Obwodnicą Trójmiasta, a tym samym z krajową siecią drogową.

Miasto Gdynia przypomnijmy, że 22 października 2015 r. podpisano list intencyjny pomiędzy miastem, Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.

Specustawa portowa nie tylko umożliwi budowę infrastruktury dojazdowej do portów morskich, ale ułatwia realizację trzech znaczących inwestycji rozwojowych: rozbudowę Portu Centralnego w Gdańsku, budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *